Woensdrecht is de garage van Fokker

Van de zeven vestigingen van Fokker in Nederland maken de bedrijven in Hoogeveen (luchtvaarttechniek voor zowel de civiele als de militaire sector) en Woensdrecht (reparatie en onderhoud en elektronica) de beste kans om te blijven voortbestaan. Het bedrijf in Woensdrecht moet Fokker bij een eventueel faillissement wel openhouden, wil het aan zijn verplichtingen tegenover zijn klanten kunnen voldoen.

ROTTERDAM, 22 JAN. De vestiging op Woensdrecht van Fokker Aircraft Services wordt door een medewerker van het bedrijf omschreven als “de garage van Fokker.” Op Woensdrecht werken in totaal 1.398 werknemers, verdeeld over de vestigingen Fokker Aircraft Services (FAS) waar 874 mensen werken en Elmo (elektronische onderdelen) met 524 werknemers.

Bij FAS hebben onderhoud en reparatie plaats van Fokker-vliegtuigen die over de hele wereld in gebruik zijn. Woensdrecht komt derhalve eveneens in aanmerking als vestiging die open moet blijven, wil Fokker aan zijn verplichtingen tegenover zijn klanten kunnen blijven voldoen.

Dat dit in de praktijk echter nog grote moeilijkheden op kan leveren bevestigt Fokker-woordvoerder Leo Steijn. “Wat gebeurt er bij een noodlanding als er een vleugel van een toestel wordt beschadigd? Je hoeft dan niet te verwachten dat Shorts, onze leverancier van vleugels, van het ene moment op het andere een nieuwe vleugel levert. Als ze al nog vleugels voor ons willen maken. Kortom, er zitten zoveel aspecten aan het verdwijnen van Fokker als fabrikant dat nauwelijks valt te bevatten hoe de praktijk er straks werkelijk gaat uitzien.”

Een vraag die nauw samenhangt met de reparatie en onderhoudswerkzaamheden in Woensdrecht is: waar komen straks de onderdelen van Fokker vandaan die het bedrijf zelf maakt? Die onderdelen worden nu geproduceerd in Papendrecht, één van de twee produktievestigingen naast Schiphol-Oost waarvoor het doek valt bij een eventueel faillissement van Fokker. “Zonder onderdelen kun je geen reparatie meer uitvoeren”, zegt de woordvoerder. Hoewel het grootste deel van de onderdelen van een Fokker uit het buitenland komt. Het Ierse Shorts levert de vleugels, Rolls Royce de motoren en Duitse Airbus de rompen.

Niettemin zijn alle Fokker-modellen op Woensdrecht in onderhoud. De F27, F28, Fokker 50, 70 en 100. Daarnaast verricht het bedrijf onderhoudswerkzaamheden voor Boeing aan de 737. Ook speelt de Fokker-vestiging op Woensdrecht een sleutelrol in de modificatie en upgrading van vliegtuigen van de Amerikaanse luchtmacht als de Lockheed F-16 en Northrop F-5 jager.

Niettemin moet ook Fokker Aircraft Services voor eind dit jaar 119 van de 930 werknemers ontslaan. Want Fokker verwacht dat het aantal opdrachten voor de vestiging in Woensdrecht de komende vijf jaar licht zal dalen. De sanering was gebaseerd op 850.000 onderhouds-uren in 1995.

Volgens de industriebond FNV zou Fokker in Woensdrecht beter kunnen proberen de kwaliteit van de service te verbeteren. “Als vliegtuigen lang aan de grond staan kost dat handenvol met geld, op dat gebied is er ruimte voor verbeteringen.” De FNV wijst er op dat Fokker Woensdrecht niet over voldoende personeel beschikt om alle onderhoudswerkzaamheden zelf uit te voeren. “Fokker moet nu mensen van buiten inhuren, dat kost veel geld. Als Fokker zorgt dat het eigen personeel over voldoende kwalificaties beschikt kunnen ook kostenbesparingen worden doorgevoerd.”