Ondergang Fokker kost toeleverancier Short 1500 banen

ROTTERDAM, 22 JAN. De dreigende ondergang van Fokker zal de Ierse toeleverancier Short Industries in Belfast waarschijnlijk 1500 banen kosten. Dat liet het bedrijf vanmorgen in een reactie desgevraagd weten.

Al dertig jaar produceert Short Industries in Belfast de vleugels voor de Fokker-toestellen. “Als het bedrijf failliet gaat en geen enkele vleugel meer afneemt, zullen bij ons tenminste 1500 banen moeten verdwijnen”, licht een woordvoerster toe. Wel wil ze benadrukken dat deze banen alléén op de tocht komen te staan als voor het ergste scenario wordt gekozen. Naast vleugels maakt Short Industries ook rompen, motoren en zakenvliegtuigen.

De situatie bij Fokker wordt op de voet gevolgd door zowel de binnen- als buitenlandse toeleveranciers. Daar waar de Nederlandse bedrijven duidelijk willen maken dat het banenverlies en de omzetderving mee zal vallen als Fokker over de kop gaat, zwijgen de meeste buitenlandse leveranciers.

Motorenleverancier Rolls Royce hult zich op dit moment ook liever in stilzwijgen omdat het volgens een woordvoerder “nog te prematuur” is om te speculeren over het lot van Fokker. Pas nadat de uiteindelijke beslissing is genomen door de raad van commissarissen van Daimler Benz worden de media ingelicht over de gevolgen voor de motorenfabrikant.

“Wij leveren alle motoren voor de F-70 en F-100 maar het is een beetje naïef om te denken dat de ondergang van Fokker grote invloed heeft op ons bedrijf. Daarnaast moeten we eerst maar eens zien of de vliegtuigenfabrikant definitief ten onder gaat of toch nog in afgeslankte vorm motoren afneemt.”

Ook de derde grote buitenlandse leverancier Deutsche Airbus, onderdeel van Daimler Benz, wil pas later zeggen wat de eventuele gevolgen zijn. Tot dan worden geen mededelingen naar buiten gedaan. Wel wil een woordvoerder kwijt dat Fokker een “zeer belangrijke afnemer is”. Op de afdeling die de rompen voor Fokker in elkaar werken 1100 tot 1200 man.

Een afdeling van TNO in Apeldoorn becijferde in 1991 dat Fokker de meeste produkten uit het buitenland (1,8 miljard gulden) haalt en minder uit het binnenland (855 miljoen gulden). Toch kan in sommige gevallen de klap hard aankomen. Zoals bij Driessen Aircraft Interior Systems uit Wieringerwerf. Dit bedrijf levert de keukens voor de F-70 en F-100. Daar zijn 25 man van het 70-koppen tellende personeel continu mee bezig.

Volgens directeur F. Bruns van Ten Cate Advanced Composites in Almelo maakt het wegvallen van Fokker uit financieel oogpunt niet zoveel uit. Ten Cate levert vezelversterkte kunststoffen voor de interieurs van de vliegtuigen. Algemeen directeur J. Aalberts van Aalberts Industries in Driebergen, leverancier van aluminium, zegt dat het bedrag dat aan Fokker wordt geleverd gering is. Van de totale omzet van 4 miljoen gulden neemt Fokker 2 à 3 ton voor zijn rekening. In 1990 was dit bedrag nog 2 miljoen.