Daimler koerst aan op verlies van vijf miljard

BONN, 22 JAN. Daimler-Benz, Duitslands grootste industriële concern, waartoe Fokker-moeder Dasa behoort, dreigt over 1995 een recordverlies van 5 miljard mark te moeten boeken. Dit meldt het weekblad Der Spiegel vandaag.

Voor 1995 werd al op een verlies van 2,3 miljard mark gerekend hoewel de toen scheidende Daimler-topman Edzard Reuter nog in april had gesproken van “goede perspectieven”.

Nu zeker 200 miljoen nodig zijn voor flankerende maatregelen bij de verkoop van twee divisies van het tot Daimler behorende AEG-concern en de integratie van de resterende drie divisies, en het verwachte besluit om Fokker te liquideren nog eens een strop van 2,5 miljard zou betekenen, gaat het verlies van Daimler oplopen tot 5 miljard. Dit becijfert het blad onder verwijzing naar Schremmps eerdere aankondiging dat alle AEG- en Fokker-stroppen in het boekjaar 1995 zullen worden opgenomen. Over 1994 had Daimler nog een winst van 2,6 miljard winst gemaakt, zij het dat daarin eenmalige fiscale baten en de opbrengst van verkochte bedrijfsonderdelen stevig hadden bijgedragen.

Daimler-Benz wilde afgelopen weekeinde niet op dergelijke berichten reageren nu vandaag in Stuttgart met de raad van commissarissen het definitieve besluit aangaande Fokker zou worden besproken. Maar Schremmp zelf zou in zijn raad van bestuur al van een “catastrofaal onbevredigend” resultaat over 1995 hebben gesproken, ondanks de stevige winstvergroting van andere concerndochters als Mercedes (auo's) en Debis (industriële kredietverlening, engineering en consultancy). In Duitse media wordt ervan uitgegaan dat het doek voor Fokker is gevallen nu Schremmp en minister-president Wim Kok het vrijdag niet eens zijn geworden over de gevraagde Nederlandse bijdrage (2,7 miljard mark) voor een gemeenschappelijk overlevingsplan voor de Nederlandse vliegtuigbouwer.

In Duitse kranten wordt erop gewezen dat de commotie in Nederland over het lot van Fokker er ook mee te maken heeft dat het 76 jaar oude bedrijf kort geleden nog tot de industriële spits van de natie werd gerekend. Duitse media hebben er in het algemeen wel begrip voor dat de Nederlandse regering er desondanks niet voor voelt om nog eens miljarden in het bedrijf te steken. Ook wordt erop gewezen dat de positie van Schremmp als nieuwe Daimler-topman wel eens een flinke knauw zou kunnen krijgen als tot liquidatie van Fokker zou worden besloten. Schremmp zelf is immers de man die in 1993, toen nog Dasa-chef, besloot tot overneming van 51 procent van de Fokker-aandelen. Dat besluit, mede genomen om samen met Fokker zogeheten “regioliners” voor 70 tot 140 passagiers te gaan ontwikkelen en wereldwijd te promoten, veroorzaakte immers ook een verslechtering van de verstandhouding met de Franse (Aérospatiale), Italiaanse (Alinea) en Spaanse bouwers van zulke toestellen. Waar Dasa met Aérospatiale samenwerkt bij het bouwen van (grotere) Airbus-toestellen kunnen zulke spanningen ook op langere termijn nog nadelig blijken, heet het wel.