Een 'gekkenhuis', maar buiten schuld NS

Terwijl door de nieuwe brug bij Zaltbommel de beroemdste file van Nederland mogelijk zal verdwijnen, proberen de spoorwegen hun imago op te vijzelen. Volgens de NS onstaat zeventig procent van de vertragingen buiten de schuld van de zelfstandige onderneming.

Afgelopen week waren verschillende incidenten de oorzaak van de vertragingen. In het bijzonder gisteren was er een duidelijke piek. De landelijke verkeersinformatie sprak van een 'gekkenhuis'. Naar schatting 100.000 treinreizigers kregen te maken met vertragingen die soms opliepen tot een uur. Oorzaken: een botsing tussen een trein en vrachtwagen, een stroomstoring, het onschadelijk maken van een vliegtuigbom nabij de rails en vier vermoedelijke zelfdodingen.

Het aantal zelfdodingen in het overzicht van ontregelingen in de treindienst is uitzonderlijk hoog: negen - gemiddeld beroven zich vier mensen per week van het leven met behulp van een trein. Op één dag, gisteren, werden bij Leiden, Haarlem, Moordrecht en Goes zelfs vier personen aangereden. De aanrijdingen zorgden voor urenlange stremmingen en er werden bussen ingezet.

Zaterdag 13 januari leidde de vernieling van een schakelkast door vandalen bij Maarssen tot grote verstoringen. Zestien intercity-treinen tussen Utrecht en Amsterdam moesten via Hilversum worden omgeleid. Vanaf middernacht was treinverkeer tussen Utrecht CS en Maarssen over één spoor mogelijk. Pas zondagmorgen waren beide sporen weer in gebruik.

Dinsdag reden tussen 11 en 12 uur op last van de brandweer geen treinen tussen Utrecht Lunetten en Culemborg, omdat vlak bij het spoor in Houten door graafwerkzaamheden van een aannemersbedrijf een hoofdgasleiding van het gasbedrijf was beschadigd. Passagiers werden met bussen vervoerd, om de vrijgekomen gaswolk te ontwijken. Vertraging: een uur.

Een zevenjarig jongetje ontsnapte woensdag op een spoorwegovergang in Bilthoven aan de dood. Hij was tussen de gesloten spoorbomen door gereden, waarna de stoptrein Amersfoort-Utrecht hem rakelings voorbij raasde. Het jongetje mankeerde niets, maar van zijn fietsje bleef weinig over. De vertraging bleef beperkt tot een half uur. De avond ervoor verongelukte op dezelfde plek een man uit Naarden toen hij door een intercity werd aangereden. Hij poogde de stoptrein naar Utrecht te halen, stak de gesloten overweg en wilde via de rails op het perron van station Bilthoven klimmen.

Door een aanrijding tussen twee goederentreinen in het Belgische Essen reden de intercity's tussen Amsterdam CS en Brussel en de sneltreinen Roosendaal-Oostende van 13.55 tot 16.10 uur niet. De reizigers werden met bussen vervoerd. Gistermorgen reden tussen 7 en 9 uur geen treinen tussen Elst en Tiel. Door een stroomstoring bij de NUON werkten de seinen en overwegen niet. Rond 10 uur vond tussen Culemborg en Houten een aanrijding met een vrachtwagen plaats. De bestuurder kwam met de schrik vrij. Tot half een reden de treinen met vertragingen tot een half uur over één spoor. Doorgaande reizigers werden via Arnhem omgeleid.

Op dezelfde dag lag vanaf 11.00 uur het treinverkeer tussen Harderwijk en Nunspeet zeventig minuten stil, zodat het Explosieven Opruimingscommando (EOC) een 500 pond zware Britse vliegtuigbom uit de Tweede Wereldoorlog kon demonteren. De bom met 125 kilo springstof bleek al vijftig jaar langs het spoor te liggen. Omdat ook de nabijgelegen A28 werd afgesloten konden geen bussen worden ingezet. De gestrande reizigers kregen koffie van de NS in Nunspeet en Harderwijk.

De voorlichter van de gemeente Nunspeet legt uit waarom voor demontage het tijdstip van 11 uur in de ochtend was gekozen. “Dat tijdstip werd bepaald in overleg met Rijkswaterstaat, de NS, het (EOC), politie, brandweer en de gemeente. Het EOC wilde het niet over het weekend heentillen omdat de bom woensdag was losgegraven en zodoende gevaar opleverde.”