'Draagtijd' van een vliegtuig

Grafiek: Vliegtuigfabrikanten streven naar steeds kortere produktietijden. Kostte bijvoorbeeld de bouwen van een Fokker 100 in 1992 nog dertig maanden, tegenwoordig zegt het bedrijf er negen maanden over te doen. De produktietijd - de periode tussen de eerste handelingen van toeleveranciers en het moment dat het volledige vliegtuig de fabriek verlaat - bepaalt voor een belangrijk deel de kostprijs van een toestel. Volgens M. de Sitter van luchtvaartadviesbureau Pegasus is de produktietijd afhankelijk van de hoeveelheid te produceren vliegtuigen en de ouderdom van het ontwerp.

Hoe meer ervaring een fabrikant met een toestel heeft, hoe beter de produktie valt te organiseren. Die organisatie is een voortdurend punt van aandacht. Zo gebruikt British Aerospace Japanse technieken om de produktie beter te organiseren en heeft concurrent Fokker de eigen bedrijfsvoering en die van de toeleveranciers ingrijpend gewijzigd. “Bij het aantrekken van de markt staat het produktieproces van Fokker er daardoor beter voor dan dat van de concurrenten, juist door de grote problemen die tot vernieuwing dwongen”, vindt bedrijfskundige Ard-Pieter de Man van de Erasmus Universiteit. Hij deed bij Fokker onderzoek waarop hij deze maand promoveert.

    • Arlen Poort