Zeepkist

I want you for the US army, zei Uncle Sam ooit op een poster om de soldaten voor het front te krijgen. Verzekeraar Aegon doet het iets vriendelijker. Afgelopen week kocht Aegon een hele krantenpagina als personeelsadvertentie om “een stuk of 30” managers voor zijn Nederlandse bedrijf te recruteren.

De concurrentieslag tussen bedrijven om de managers van morgen, gaat met steeds meer spektakel gepaard. Wie dacht nog dat verzekeringen verkopen en administreren een saai beroep is? Met veel stoffig archiefwerk en dito werknemers?

De eerste man in Nederland en tevens Aegon-bestuurslid, mr. P. van der Geijn, lacht de lezers in de advertentie ontspannen toe. Jasje uit. “Ik wil meer toptalent in huis”, roept hij uit. Om hem heen stonden nog vier Aegon-medewerkers - een vrouw, drie mannen - afgebeeld die over hun snelle carrièreverloop vertelden. De traditionele personeelsadvertentie heeft zijn langste tijd gehad. De discrete head hunter kan op zoek naar een omscholingscursus. De topmanagers gaan het nu gewoon zelf doen.

Ondernemers die zelf in advertenties optreden om hun produkten aan te prijzen zijn in Nederland zeldzaam. Laat staan dat zij zelf op de zeepkist klimmen om nieuw personeel te werven. Philips-topman Timmer maakte vorig jaar een uitzondering toen hij zelf de nieuwe reclamecampage Lets make things better lanceerde. Past niet in de Nederlandse gelijkheidscultuur, zeggen critici. Of de managers durven gewoon niet. De een verzekert risico's, Aegon neemt ze ook.