Waar gaat de dokter heen

Jonathan Kellerman: The Web. Uitg. Little Brown, 385 blz. ƒ 33,25.

Het gaat goed met dr. Alex Delaware. De Amerikaanse kinderpsycholoog die in vrijwel alle thrillers van Jonathan Kellerman de hoofdrol speelt, heeft in de loop van de reeks niet alleen een fijne vriendin gevonden in Robin Castagna, bouwer van muziekinstrumenten en ook nog eens heel mooi, maar ook een amusante Franse bulldog, die alle avonturen mag meebeleven. In Kellermans nieuwste misdaadroman, The Web, opereert het drietal dan ook bijna de hele tijd gezamenlijk. De achtergrond is dit keer echter niet L.A. met zijn psychopathische bewoners, maar een klein eiland in de Stille Oceaan, onbekend, maar niettemin Amerikaans. Een vreemde arts aldaar, die het eiland helemaal in zijn greep lijkt hebben en als een groot weldoener wordt gezien, heeft Delaware gevraagd orde op zaken te komen stellen in zijn medische archieven; wellicht zit er een boek in. Vanzelfsprekend gebeuren er vreemde dingen op het eiland, waar ook een Amerikaanse militaire basis is gevestigd. Een beetje te vreemd, want Delaware komt meteen al na zijn aankomst zoveel ellendigs op het spoor, dat het je begint te duizelen. Wie pleegde de kannibalistische moorden op twee jonge meisjes? Was dat neergestorte vliegtuig een ongeluk of een aanslag? En waar gaat de dokter 's nachts zo helemaal alleen naar toe met zijn dokterstas?

In The Web bezondigt Kellerman zich aan zijn oude neiging een mooi opgezet, intrigerend verhaal te verperesten met een vergezochte ontknoping. Die hebbelijkheid leek hij in zijn laatste romans steeds meer te kunnen bedwingen, maar het exotische decor heeft hem kennelijk op hol doen slaan. Het boek begint veelbelovend met een geslaagd portret van een zieltogende uithoek van de wereld en ook de geheimzinnige dokter wordt overtuigend neergezet, maar dan begint de intrige luid te rammelen. In alle thrillers van Kellerman draait het om machtsmisbruik en grootheidswaanzin, en ook dit keer wint het verlichte liberalisme van Delaware het moeiteloos van het vunzige kapitalisme dat demensheid zonder scrupules naar de knoppen wil helpen. Het is vreemd, maar de meeste van Kellermans misdaadromans zouden veel beter zijn wanneer je het einde niet zou lezen.

    • Dennis de Hoop