Kok bij cruciaal overleg Daimler; Massale betoging personeel Fokker

DEN HAAG, 19 JAN. Naar schatting 5000 Fokker-werknemers hebben vanmiddag in Den Haag gedemonstreerd voor het behoud van hun bedrijf. De kans daarop acht Fokker-topman B. van Schaik inmiddels “erg klein”. Vanmiddag zouden minister Wijers van economische zaken en premier Kok een mogelijk beslissend gesprek over het voortbestaan van de vliegtuigfabrikant voeren met bestuursvoorzitter Jürgen Schrempp van Daimler-Benz, het concern waarvan Fokker deel uitmaakt.

Over de uitkomsten van dit overleg zullen volgens Fokker geen mededelingen worden gedaan. Schrempp zal, mede op basis van het resultaat, in het weekeinde een voorstel aan de commissarissen van Daimler formuleren. Maandag zullen die dan hoogstwaarschijnlijk een definitieve beslissing nemen.

Schrempp gaat niet in op een verzoek de vakbonden en de centrale ondernemingsraad van Fokker om met hen te praten. In een door hemzelf geschreven brief somt Schrempp op wat hij allemaal voor Fokker heeft gedaan.

Europees Commissaris Karel van Miert (concurrentiebeleid) wilde vanochtend nog niet reageren op een mogelijk reddingsplan voor Fokker, anders dan met de mededeling dat een eventuele nieuwe steunverlening van de Nederlandse overheid “zeer nauwgezet” zal worden bestudeerd. Het wachten is op wat er volgende week maandag wordt beslist door de grootaandeelhouders van Fokker. Een steunplan voor Fokker wordt in Brussel niet op voorhand afgewezen.

Vakbonden en personeel van Fokker zien het gesprek in Den Haag als de laatste kans op redding van de vliegtuigbouwer. “Misschien heeft Schrempp nog een troefkaart in de achterzak waarmee de impasse kan worden doorbroken. Hij zorgde ook bij de overname van Fokker een paar keer op het laatste moment voor de verrassendste wendingen. Schrempp is een slim onderhandelaar. Maar echt optimistisch ben ik dit keer niet”, zegt de secretaris van de centrale ondernemingsraad van Fokker, G. Melchers.

Een eventueel faillissement van Fokker heeft volgens Melchers enorme consequenties voor DASA. De Duitsers geven daarmee volgens hem definitief hun poging op om een van de belangrijke spelers te worden op de markt voor regionale vliegtuigen.

De bonden en de centrale ondernemingsraad van Fokker deden gisteren een dringend beroep op DASA en de Nederlandse overheid, grootaandeelhouders van Fokker, om de patstelling in het overleg over de toekomst van de vliegtuigfabriek te doorbreken. Bestuurder P. van Bers van de Industriebond FNV suggereerde dat een versobering van het reddingsplan, waarover de partijen het al maanden niet eens kunnen worden, een opening kan bieden. “Zo niet, dan valt het doek voor een bedrijf met een schitterend produktenpakket”, stelde Van Bers somber vast.

Het aandeel Fokker zakte vanmorgen verder met 80 cent tot 6,10 gulden, na zelfs even op 5,20 te hebben gestaan.

Pagina 17: Kamer acht perspectief onvoldoende

FNV-bestuurder Van Bers zei dat nòch hij nòch Fokker-topman Van Schaik de patstelling die nu is ontstaan heeft voorzien. Tijdens een gesprek met de vaste Kamercommissie voor Economische Zaken kregen bonden en COR te horen dat een meerderheid in de Tweede Kamer onder de huidige omstandigheden niet verder wil gaan dan kwijtschelding van de circa 850 miljoen gulden die Fokker nog bij de overheid in het krijt staat. Het betreft kredieten voor ontwikkeling van nieuwe vliegtuigen. Fokker moet dat krediet per verkocht toestel terugbetalen. De overheid is dat geld dus sowieso kwijt als het bedrijf ophoudt te bestaan.

Een meerderheid in de Tweede Kamer vindt net als minister Wijers dat Daimler vooralsnog te weinig perspectief biedt voor Fokker. DASA vraagt van de Nederlandse overheid om anderhalf miljard gulden 'nieuw geld' voor de vliegtuigbouwer(1,3 miljard in contanten en 150 à 200 miljoen aan nieuw ontwikkelingskrediet voor dit jaar), bovenop de kwijtschelding van ontwikkelingskredieten en andere leningen. Dit gaat de Kamerleden te ver. Woordvoerders van de drie regeringspartijen lieten doorschemeren alleen met nieuw geld over de brug te willen komen als DASA en Daimler meer uitzicht kunnen bieden op het voortbestaan van (de werkgelegenheid in) de vliegtuigindustrie in Nederland.

De Kamerleden hebben vooral problemen met het toekomstplan dat de vliegtuigbouwer vorig jaar september aan minister Wijers heeft gepresenteerd. Het huidige plan is volgens de commissieleden te vaag. Het biedt huns inziens te weinig op het gebied van werkgelegenheid en technisch kennis.

CDA-Kamerlid Mateman zei, evenals de regeringspartijen, minister Wijers niet voor de voeten te willen lopen door bedragen te noemen. Hij beklemtoonde echter meer dan andere Kamerleden het belang van het behoud van Fokker voor de Nederlandse economie.