Steden ruziën over haven cruiseschepen

AMSTERDAM, 18 JAN. Rotterdam moet Amsterdam de cruiseschepen niet 'afsnoepen'. De Amsterdamse wethouder E. Peer (economische zaken) noemt de Rotterdamse plannen voor een passagiersterminal op de Kop van Zuid 'onverstandig'.

Peer sprak gisteren bij de presentatie van voorstellen voor een vernieuwde passagiersterminal in Amsterdam. Het college van B en W heeft ingestemd met het voorstel voor een grotere aanlegplaats voor cruiseschepen aan de Oostelijke Handelskade. De huidige terminal heeft het aanzien van een voetgangerstunnel en komt uit in een desolaat deel van de haven.

Rotterdam moet vooral een overslag- en doorvoerhaven blijven, vindt Peer. Vorig jaar ontving de haven van Rotterdam welgeteld één cruiseschip, de Maasdam. Een woordvoerder van de gemeente Rotterdam zegt niet met Amsterdam te willen concurreren. “Wij leveren een ander produkt voor een andere markt.”

De nieuwe terminal in Amsterdam (kosten 65 mijoen gulden, waarvan 12 voor rekening van de gemeente) zal in 1998 in gebruik worden genomen. Aan de 600 meter lange kade kunnen tegelijkertijd drie schepen afmeren. Erbij komen een busterminal en een parkeergarage. Voor het ontwerp zoekt de gemeente een gerenommeerde Amerikaanse architect. De Nederlandse architect Rem Koolhaas krijgt de supervisie over het hele gebied.

Amsterdam ontvangt jaarlijks ongeveer 100 zeecruiseschepen, waarmee 60.000 toeristen en 20.000 bemanningsleden binnenkomen. Inclusief de riviercruises brengen de schepen 4 procent van alle verblijfstoeristen in Amsterdam. Vooral toeristen uit de gewilde categorie ouder en rijker. Deze 'watertoeristen' brengen zo'n 6 procent van de totale toeristische omzet in Amsterdam binnen.