Vergeet het antwoord, leve de vraag

The new age. Regie: Michael Tolkin. Met: Judy Davis, Peter Weller, Samuel L. Jackson.

De kern van de wezenloze en amorfe new age had niet beter geraakt kunnen worden dan door deze mislukte film erover van Michael Tolkin. Als schrijver van The Player (boek en filmscenario) heeft hij het vernis van de filmwereld in Hollywood afgekrabt tot er een akelig kaal portret tevoorschijn kwam van hebzucht en ijdelheid. Wat in die film van Robert Altman heel goed is gelukt, werkt niet in het regiedebuut van Michael Tolkin. Om de eenvoudige reden dat er niets zit onder het vernis van de new age. Dit mengsel van astrologie en Oosterse wijsheid, scharrel-eten en mineraalwater, sociaal-Darwinisme en Jomanda, geldzucht en goede smaak zweeft als een luchtballon in de hemel en iedereen mag in het mandje stappen.

New age is een toverspiegel, die alles weerkaatst wat je er in wilt zien. De vertrouwde intellectuele wapens ironie, scepsis en cynisme staan er machteloos tegenover. Tolkin probeert met zijn verhaal van de veelverdieners-in-crisis Peter en Catherine te laten zien dat new age geen oplossing biedt voor levensproblemen en dat de quasi-wijsheid van de goeroes hetzelfde is als de doortrapte praatjes van de telefonische verkoper Samuel L. Jackson.

Nou èn? Dat is toch precies waar new age om gaat: je hoeft er geen monnik voor te zijn of in celibaat te gaan. Je kunt zoveel seks hebben als je wilt, je vrienden laten barsten, zoveel mogelijk geld verdienen - als je maar tevreden bent met je eigen leven. “Denk niet te veel na over het antwoord”, zegt de Belgische goeroe in de film: “Leef voor de vraag.” Die veelbetekenende zinnen, beduiden niets meer dan de betekenis die Peter en Catherine er zelf in leggen.

Judy Davis (de licht-hysterische vrouw uit Barton Fink) en Peter Weller (de robot-agent uit Robocop) krijgen van Tolkin de kans niet om de crisis in hun huwelijk overtuigend neer te zetten, omdat ze voortdurend verder moeten met de zoektocht naar het Wezenlijke in het leven en de kijkers mee moeten voeren op een reis langs geestverruimende feesten, tantra-zelfdoding en holistische vakantie-oorden. Tolkin is druk bezig om new age te ontmaskeren. Maar hij slaagt daar niet in omdat er niets onder het masker zit.