Bierbrouwers leveren slag om Pools bedrijf

ROTTERDAM, 17 JAN. Heineken en Grolsch zijn in Polen belangrijke spelers in een overnamegevecht om de laatst overgebleven grote brouwer die nog geheel in overheidshanden is.

Buitenlandse bedrijven, waaronder de twee Nederlandse brouwers, staan in de rij voor een belang van 75 procent in Browary Tyskie dat de Poolse staat verkoopt.

Een woordvoerder van Grolsch bevestigde vanmorgen dat de bierbrouwer informatie heeft opgevraagd over Browary Tyskie, qua grootte de vierde brouwer van Polen. Grolsch heeft reeds minderheidsbelangen in de grootste brouwer van Polen, Elbrewery en Hevelius in Litouwen. Heineken heeft op zijn beurt 31,8 procent in de nummer drie van Polen, Zywiec. Ook Zywiec zou grote interesse hebben in overname van Browary Tyskie. Topman Loewe van Zywiec liet zich tegenover The Wall Street Journal ontvallen dat een eventuele overname van Tyskie alleen zou kunnen na overleg met Heineken.

Ook het Deense Carlsberg en South African Breweries hebben gezegd een bod op Tyskie te overwegen. De biedingen van de brouwers moeten voor het einde van deze maand bij de Poolse staat binnen zijn. Browary Tyskie is gevestigd in de Silezische plaats Tychy, in het zuidwesten van Polen, en heeft een marktaandeel van circa 12 procent. De werknemers van de brouwerij hebben al laten weten tegen directe overname door een buitelandse brouwer te zijn en te kiezen voor een 'Poolse oplossing'. Heineken en Grolsch zouden Tyskie dan niet direct overnemen, maar via hun belangen in respectievelijk Zywiec en Elbrewery. Buitenlandse brouwers zijn de afgelopen jaren actief geworden in Polen zèlf omdat de Poolse overheid hoge invoerheffingen berekent over importbier.

De grote internationale brouwers hebben hoge verwachtingen van de Poolse markt. Per hoofd van de bevolking wordt in Polen jaarlijks circa 37 liter bier gedronken. Dat is veel minder dan in Duitsland (145 liter) en Tsjechië (135 liter). Marktkenners menen dat de vraag naar bier in Polen de komende jaren snel zal toenemen als gevolg van het stijgende aanbod van kwaliteitsbieren. Bovendien verandert het consumptiepatroon en de levensstijl van de Polen. In 1994 steeg de Poolse bierproduktie met bijna 12 procent.

De Poolse biermarkt was vanouds sterk versnipperd, maar wordt nu in toenemende mate gedomineerd door de grotere brouwerijen. De vier grootste brouwers in Polen, Tyskie, Zywiec, Elbrewery en Okocim hebben meer dan de helft van de biermarkt in handen. Kleinere brouwerijen kunnen de hoge marketingkosten die zijn benodigd voor de nationale markt niet opbrengen.

De Europese brouwers hebben in Oost-Europa te maken met concurrentie van Amerikaanse, Australische en zelfs Zuidafrikaanse brouwers. De naam van Heineken, dat zijn machtige positie in Europa wil verdedigen, duikt daardoor op bij vrijwel elke overnamekandidaat. Vorig jaar moest Heineken toezien hoe de Zweedse brouwer Pripps door het Noorse Orkla in de wacht werd gesleept. Met de overname van Pripps zou niet alleen de nummer-éénpositie op de Zweedse markt zijn veroverd, ook hadden de Nederlanders dan hun positie in de Baltische Staten en Rusland versterkt.