'Oorlog' tussen Fortune en Forbes

NEW YORK, 16 JAN. Het is oorlog tussen de Amerikaanse zakenmagazines Fortune en Forbes. In het jongste nummer van Fortune wordt hoofdredacteur en presidentskandidaat Steve Forbes ervan beschuldigd de teneur van artikelen in zijn blad Forbes te veranderen om adverteerders te vriend te houden. Fortune bevat een kritisch portret van Steve Forbes, topman van Forbes Inc.

Volgens Fortune, een rechtstreekse concurrent van Forbes, krijgen verhalen in Forbes soms aan de vooravond van publikatie een andere wending. Als het te negatief is volgens uitgever of hoofdredacteur, kan het gebeuren dat de eindredacteur veranderingen aanbrengt. Dit zou bijvoorbeeld zijn gebeurd met artikelen over AT&T (april 1994) en Georgia-Pacific (maart 1993). Steve Forbes ontkent dat dit gebeurt.

Voorts zou er volgens Fortune, dat zich beroept op anonieme bronnen, ter redactie van Forbes een lijst bestaan van bedrijven die moeten worden gespaard in de redactionele kolommen. Op dit moment - want de lijst verandert van tijd tot tijd - prijken daar General Motors, Ford, Rockwell, General Electric en American International Group op.

Forbes zegt dat het blad onjuist geïnformeerd is en verklaarde in de New York Times: “Ik ben verbijsterd dat een directe concurrent van ons zo diep kan zinken.” Malcolm Stevenson Forbes jr., meestal Steve genoemd, is een Republikeinse presidentskandidaat en staat nu in de enquêtes op een verrassende nummer twee, achter Robert Dole. De voorverkiezingen voor de nominatie beginnen over zes weken. Forbes pleit voor een belastingversimpeling die een algemeen belastingtarief van 17 procent instelt, een terugkeer naar de gouden standaard en hervormingen in Washington.

Fortune zegt in zijn nummer van 5 februari bewijsmateriaal voor zijn beweringen te hebben verkregen van zeven (oud)redacteuren en journalisten van Forbes. Het noemt als voorbeeld een verhaal van journalist Willy Stern, tegenwoordig werkzaam bij Business Week. Zijn artikel over het bedrijf Commander Aircraft was kritisch. Fortune zegt een eerste versie van het artikel in handen te hebben, waarin veranderingen zijn aangebracht die het bedrijf in een veel gunstiger daglicht stellen.

“Als concurrent laten wij Fortune al tien jaar achter ons”, aldus Forbes. “Wij hebben hen altijd consequent verslagen waar het gaat om redactionele kwaliteit, oplage en advertenties. Ze kunnen niet tegen hun verlies.”

Fortune erkent dat Forbes veel meer advertenties trekt. Forbes was van 1992 tot 1994 zelfs nationaal kampioen. In 1995 had Forbes 4.542 advertentiepagina's, Fortune had er vorig jaar 3.184. Fortune is een uitgave van Time Inc., een onderdeel van Time Warner.

Steve Forbes is zo rijk dat hij voor zijn verkiezingscampagne geen beroep heeft gedaan op federale fondsen, net als Ross Perot vier jaar geleden. Hij heeft volgens schattingen al 12 miljoen dollar in zijn campagne gestoken. Hij weigert pertinent om inzage te geven in zijn persoonlijke financiën. Fortune wijst er in zijn artikel op dat Steve Forbes zelf nooit voorkomt op de jaarlijkse Forbes 400-lijst, hoewel zijn bezit van naar schatting 440 miljoen dollar hem recht geeft op een stevige plaats in de lagere regionen.