NOS en commercie bieden gezamenlijk op voetbalrechten

ROTTERDAM, 16 JAN. De NOS, de Holland Media Groep (RTL en Veronica), en de zender voor abonnee-televisie Filmnet hebben gezamenlijk een bod uitgebracht op de uitzendrechten van het Nederlandse voetbal. Op die manier willen zij voorkomen dat de Koninklijke Nederlandse Voetbalbond (KNVB) hen bij de verdeling van de voetbalrechten tegen elkaar gaat uitspelen.

In het gezamenlijke bod opteert de NOS volgens een woordvoerder “voor het grotere werk”, waaronder in elk geval de eredivisie (PTT-telecompetitie) en de thuiswedstrijden van het Nederlandse elftal. Het ANP citeerde gisteren een woordvoerder van de publieke omroepen dat in de bieding de verhouding tussen NOS en Holland Media Groep is “als 3 staat tot 1”. Vanochtend wilde de NOS die uitspraak niet bevestigen. Filmnet gaat op de betaalzender KNVB-wedstrijden exclusief live uitzenden.

Aanvankelijk hadden alle drie partijen afzonderlijke biedingen naar de KNVB gestuurd, waarop met de voetbalbond afzonderlijke onderhandelingen werden aangeknoopt. Volgens Filmnet directeur H. Klok is het gezamenlijke bod hoger dan de drie apparte biedingen bij elkaar opgeteld.

Over de hoogte van het bod willen de betrokken partijen geen mededelingen doen. Het is zeker dat het vele malen hoger zal zijn dan de 17 miljoen gulden die de NOS in 1992 betaalde voor het driejarige contract met de KNVB dat op 31 juli afloopt. Voor het gezamenlijke bod wordt een bedrag genoemd van 100 miljoen gulden.

Concurrent Arcade (o.a. TV10 Gold en The Music Factory) ziet het verbond tussen de NOS, Holland Media Groep en Filmnet als een zet van het establishment tegen de nieuwkomers. Commercieel-directeur M.J. Haring van Arcade Media zegt in een reactie het zeer merkwaardig te vinden dat partijen die aanvankelijk “rollebollend over straat” gingen nu met elkaar een bod uitbrengen.

Haring spreekt van “een pact met de duivel”. Arcade, dat ook een bod heeft uitgebracht, aast op voetbal uit de eredivisie, de eerste divisie en om de wedstrijden voor de KNVB-beker, tegenwoordig Amstel Cup. Ook 'nieuwkomer' SBS 6 heeft geboden. De zender wil van eerste-divisie- en bekervoetbal een “hoofdprodukt” maken.

Aanstaande zaterdag vergadert de KNVB over de verdeling van de voetbalrechten. Formeel zal de bond op 22 februari tijdens de ledenvergadering een besluit nemen, maar de kans is groot dat zaterdag de uitkomst al bekend wordt gemaakt.