'Goedkoopste postbedrijf Europa' begint bescheiden

EPE, 15 JAN. Toen het Astmafonds zich onlangs bij de Algemene Postdienst Nederland (APN) meldde met het verzoek om twee miljoen folders te verzenden, kreeg het fonds te horen dat de capaciteit van het nieuwbakken postbedrijf helaas nog niet berekend is op dergelijke aantallen. Ook een thuiswerkcentrale die negen miljoen poststukken wilde laten verzenden moet nog enkele maanden wachten voordat de APN is ingesteld op mega-orders.

De nieuwste concurrent van de PTT, die vorige week officieel van start ging met landelijke postbezorging, blijft kalm onder alle belangstelling. “We willen de eerste twee maanden niet te veel post verzenden”, meldt directeur J.P. Blauw, tevens eigenaar en oprichter van de Regionale Postdienst in Epe. “Eerst willen we routine en snelheid ontwikkelen en er zeker van zijn dat we beperkte hoeveelheden post correct kunnen bezorgen.”

Blauw, die afwisselend kantoor houdt te Zwolle en in het houten gebouwtje van de Streekpost in de Epese bossen, verwacht deze week circa 200.000 poststukken voor enkele tientallen klanten - zowel bedrijven met zendingen van duizend stuks als particulieren met één ansichtkaart - te kunnen versturen. De capaciteit moet nog vóór het einde van het jaar uitgroeien tot 1 miljoen stukken per week.

Voor een 'geduchte' concurrent hoeft PTT Post, dat jaarlijks ruim 6 miljard poststukken bezorgt, voorlopig niet te vrezen. Zo moet de APN zich beperken tot drukwerk, aangezien de Postwet bepaalt dat het bezorgen van brieven is voorbehouden aan PTT Post. Blauw beschouwt de Postwet absoluut niet als obstakel voor de groei van zijn bedrijf. “Tachtig procent van de omzet op de postmarkt komt uit drukwerk, dus om die resterende 20 procent brieven maken we ons niet druk. Verder zou de totale Nederlandse postmarkt veel te groot zijn voor de APN.”

Ook burgers en bedrijven die hun drukwerk graag zo snel mogelijk bezorgd zien moeten niet bij de APN zijn. Het bedrijf bezorgt voorlopig alleen op woensdag. “Als die bezorging perfect gaat, willen we ook op maandag en vrijdag gaan bezorgen”, aldus Blauw, die inmiddels zo'n duizend agentschappen heeft opgezet, veelal bij particulieren thuis, en evenveel postbodes heeft geworven.

Als alles volgens plan verloopt, moet Nederland eind 1996 tweeduizend APN-agentschappen tellen, herkenbaar aan een raamposter van Miss Holland. Voor de distributie van poststukken werkt de APN nauw samen met de Nederlandse Pakket Dienst, een samenwerkingsverband van zeventien transportbedrijven die voor de APN ook post uit Duitsland, Groot-Brittannië en Frankrijk aanvoeren.

De agenten, die verantwoordelijk zijn voor het inzamelen en sorteren van poststuken in de eigen regio, krijgen een summiere schriftelijke cursus en worden gecontroleerd door een van de vijf rayonmanagers. “Als een agent meldt dat hij ziek is en hij zorgt niet voor een vervanger, dan zullen we moeten overwegen een andere agent aan te stellen”, aldus Blauw. “De post gaat nu eenmaal vóór alles.” Van een postbode wordt niet meer verwacht dan dat hij of zij “snel van begrip” en minimaal 16 jaar is. De werknemers krijgen voorlopig per stuk betaald. Stijgt de beloning tot meer dan tweevijfde van het minimumloon, dan komt de agent in vaste dienst van de APN. Blauw verwacht dat de meeste agenten al in april voor een of meer dagen per week in vaste dienst zullen treden.

Met de oprichting van de APN heeft Blauw een jongensdroom verwezenlijkt, zegt hij. “Ik heb altijd rondgelopen met plannen om een landelijk postbedrijf te beginnen. Ik wist dat het goedkoper kon dan de PTT doet.”

De APN zegt gemiddeld 30 procent goedkoper te zijn dan PTT Post. Zo hoeft de burger op een ansichtkaart of uitnodiging in open enveloppe geen 70 maar slechts 40 cent te plakken. De APN kan de kosten laag houden doordat ze niet heeft geïnvesteerd in dure machines - het sorteerwerk geschiedt handmatig -, geen nachtploegen hoeven worden ingezet om de post op tijd bezorgd te krijgen en de administratie is uitbesteed. Alles bij elkaar bedragen de kosten per poststuk 6 cent, zo heeft de APN berekend. Blauw, die zelfs claimt dat de APN het goedkoopste postbedrijf van heel Europa is, heeft 20 miljoen postzegels laten drukken met een afbeelding van Miss Holland, die te koop zijn bij de circa duizend APN-agentschappen en, vanaf maart, bij vijf supermarktketens. “Voor een postzegel moet je altijd een foto nemen, geen abstracte afbeelding, daar kijkt niemand naar”, licht Blauw zijn keuze toe.

Over de toekomst is Blauw optimistisch. “Veel grote bedrijven zijn op zoek naar een alternatief voor de 'dure' PTT, die een semi-monopolie heeft op de Nederlandse markt”, stelt hij. Het aanbod bij de APN is nu al zo groot, aldus Blauw, dat het bedrijf dit jaar een omzet van vele honderden miljoenen guldens moet kunnen halen. Desondanks zal de APN dit jaar geen grote investeringen plegen. “Wat we op deze manier aankunnen zullen we verwerken, de rest van de klanten die zich hebben aangemeld hopen we zo spoedig mogelijk te kunnen helpen. Niets is zo vervelend als kapot groeien.”

    • Friederike de Raat