DIE ZEIT

Adviesbureau McKinsey probeert niet zozeer bedrijven en instellingen, maar veeleer mensen te veranderen. Wanneer zij zelfstandig, sterk, mobiel, flexibel, vlijtig, kostenbewust, innovatief zijn, risico's niet schuwen en concurrentie als uitdaging zien, dan zullen de bedrijven en instellingen waar zij werken dat ook zijn, schrijft Dirk Kurbjuweit in een portret van McKinsey ('De profeten van de efficiëntie') in het Duitse weekblad Die Zeit. Stil-aan beïnvloeden de “notoire betweters” van het adviesbureau het hele leven, maar Kurbjuweit vraagt zich af of de “McKinsey-samenleving” wel leefbaar is. Kenmerkend voor deze maatschappij is dat alle sectoren op elkaar gaan lijken, omdat het leerstuk van de economische efficiëntie nu eenmaal overal tot dezelfde structuren leidt. Maar wat als mensen noch sterk, noch flexibel, noch mobiel, noch vernieuwingsgezind zijn? “Het valt op dat voor deze mensen weinig plaats is in de overwegingen van de medewerkers van McKinsey.”