Zelfdodingen verstoren een doorsneeweek

De treinenloop kende deze week relatief weinig verstoringen. Een woordvoerder van de landelijke verkeersinformatie spreekt van een 'doorsneeweek' wat vertragingen betreft.

In de nacht van zaterdag op zondag hadden de NS nog te maken met een staartje ijzelvorming. Vanaf 4.00 uur in de ochtend werden 40 extra 'schraaptreinen' ingezet om de bovenleidingen schoon te rijden van ijzel. Daardoor konden de treinen volgens dienstregeling rijden. Uitzondering vormde het traject Nijmegen-Blerick. Oorzaak was de ziekte van de treindienstleider die de wissels en seinen bedient. Tussen 8.30 en 9.30 uur vielen vier treinen uit, waarvoor bussen reden.

Zondagavond reed een intercity ter hoogte van Breda Prinsenbeek iemand aan: zelfdoding. Door de ongelukkige plaats van de aanrijding - aan de ene kant ligt een sloot en aan de andere een geluidswal - konden de reizigers de trein niet verlaten. Ze moesten zodoende ruim twee uur in de trein blijven. Een uur lang was er tussen Breda en Lage Zwaluwe geen treinverkeer mogelijk. Vanaf half elf waren beide sporen weer beschikbaar.

Op dezelfde avond reed een locomotief bij Alkmaar-Noord twee jongens aan, die daarbij om het leven kwamen. Een van de twee bleek zelfmoordplannen te hebben gehad. Tot 23.15 uur reden geen treinen tussen Alkmaar en Heerhugowaard. In plaats daarvan reden bussen.

Maandagmorgen reden vanaf 6.45 tot 9.00 uur vanwege een wissel- en seinstoring geen treinen tussen Elst en Tiel. De treinen op de route Arnhem-Nijmegen liepen daardoor een vertraging van veertig minuten op. Tussen Rotterdam CS en Maassluis raakte een spitspendel defect waardoor enkele treinen op dat traject uitvielen. In de avond brak bij het uitrijden van station Eindhoven een koppeling tussen twee goederenwagons. Daardoor was een uur lang geen verkeer richting Weert mogelijk. Ook hier werden bussen ingezet.

Op dinsdagmorgen moesten tussen 9.45 en 12.15 uur als gevolg van een defecte bovenleiding een aantal intercity's tussen Amsterdam CS en Utrecht CS via station Hilversum worden omgeleid. In Groningen sprong iemand voor de trein, waarna de reizigers onder begeleiding lopend naar het station werden geleid.

Woensdagmorgen wederom een zelfdoding; ditmaal lag het verkeer tussen Nijmegen en Cuijk van half zeven tot half negen stil. Rond 9 uur werd bij Weesp een defect aan de bovenleiding geconstateerd. Tussen Weesp en Diemen was tot 12 uur geen treinverkeer mogelijk. De treinen Utrecht-Hilversum-Den Haag werden tot die tijd omgeleid.

Donderdagmiddag was er sprake van een chaos rond het station in Gouda. Rond 3 uur raakte boven een intercity bij Gouda een bovenleiding defect. Tot kwart voor zes moesten alle treinen tussen Gouda en Woerden over én spoor rijden. Enkele treinen vielen uit of reden met vertraging. De conducteur van een van de stilstaande treinen meldde de reizigers dat de trein binnen tien minuten weer zou gaan rijden. Hij stond echter een uur stil.

Vijf zelfdodingen in één week is relatief veel: volgens NS-cijfers springen per jaar zo'n tweehonderd mensen voor de trein. Voor 1995 ligt het getal tot december op 177. Een woordvoerder meldt dat er geen sprake is van duidelijke seizoenschommelingen. “Het getal ligt in de herfst bijvoorbeeld niet hoger. Er zijn wel duidelijke zelfmoordlocaties. De meeste meldingen zijn afkomstig uit de buurt van de psychiatrische inrichtingen, zoals op de Veluwe bij Putten en Nunspeet.”

Een NS-woordvoerder stelt dat preventieve maatregelen niet mogelijk zijn. “Je kunt moeilijk bewakers bij het spoor plaatsen. Je kunt bij elke overweg de rails opstappen, het is openbaar gebied. Het is zaak dat de inrichtingen zeer depressieve patiënten zoveel mogelijk in de gaten houden.”

H. Siepel, hoofd voorlichting van de NS, die deze week op een persbijeenkomt meldde genoeg te hebben van de negatieve publiciteit in de media, vult aan: “We kunnen onmogelijk hekken langs de spoorlijnen zetten. Zelfdodingen zijn voor ons een onoplosbaar probleem. We proberen het in overleg met maatschappelijke instanties zoveel mogelijk te beheersen, maar je houdt mensen die hun leven willen beëindigen toch niet tegen.”

    • Kees-Jan Dijkstra