Foto

Stephen Mayes (red.): Dit Kritisch Weerzien. 40 jaar World Press Photo 224 blz., SDU 1995, ƒ 49,90 (pb)

Streaken heette het midden jaren zeventig; naakt over straat of door een openbare ruimte rennen. Of over een sportveld, zoals ene Michael O'Brien in 1974 deed tijdens de rugbywedstrijd tussen Engeland en Frankrijk op Twickenham, wat fotograaf Ian Bradshaw deze onvergetelijke plaat opleverde.

Zijn foto (hij won er een eerste prijs mee in de categorie Happy News tijdens de World Press-competitie van 1975) staat samen met 250 andere foto's in Dit Kritisch Weerzien, het boek waarmee World Press Photo haar veertigjarig jubileum viert.

Het is geen geschiedenisboek over de jubilerende organisatie, maar een verzameling bekende en minder bekende foto's die een terugblik vormt op de tweede helft van de eeuw. Oorlog en ellende scoren daarbij uiteraard hoog: Vietnam, Afrika, het Midden-Oosten, Bosnië - ze komen weer uitgebreid aan de orde. Maar World Press zou World Press niet zijn als er niet ook enkele pagina's zouden worden ingeruimd voor tijdloze vrolijkheid over zaken als het weer, bruidsparen, dieren en kinderen. Het resultaat is een gevarieerd boek, dat jammer genoeg echter nogal rommelig is door een vreselijke, stempelachtige typografie en schots en scheef geplakte tekstregels. World Press heeft de afgelopen veertig jaar een even omvangrijk als verwarrend beeldarchief opgeleverd. In een manmoedige maar vergeefse poging daarin enige lijn aan te brengen besloten de samenstellers naast vijf korte beschouwingen over de fotojournalistiek vooral de favoriete foto's van een select gezelschap fotografen en beeldredacteuren (en een enkele sponsor) op te nemen. De resultaten zijn hier en daar verrassend. Zo koos Paul Huf geen glamour maar een met ijs bedekte sneeuwaap gefotografeerd door Co Rentmeester, en voormalig Independent-redacteur Colin Jacobson een anonieme foto uit de jaren dertig van een paard dat evenals zijn berijder een gasmasker draagt.

    • Eddie Marsman