Osram uit zich weinig optimistisch

De Duitse lampenfabrikant Osram is voor het lopende boekjaar niet optimistisch. Het bedrijf rekent in het gunstigste geval op een gelijkblijvende omzet. Dat geldt ook voor het resultaat. Bestuursvoorzitter Wolf-Dieter Bopst verklaarde dat donderdag bij de presentatie van de jaarcijfers. Osram is een grote concurrent van Philips op het gebied van lampen en verlichtingsssystemen.

Het bedrijf verwacht weliswaar meer te verkopen, maar omdat de prijzen onder druk staan zal dat geen hoger resultaat opleveren. Bovendien tasten ongunstige wisselkoersen de cijfers aan, zo liet Bopst weten. Het bedrijf zal genoodzaakt zijn de kosten verder omlaag te brengen om de doelstellingen te halen.

Vertraging van de economische groei in Europa en Noord-Amerika, veruit de belangrijkste markten voor Osram, mist zijn uitwerking niet. Vorig jaar wist Osram weliswaar een volumegroei van 10 procent te bereiken, maar de omzetgroei was nihil. De netto winst steeg van 205 miljoen tot 223 miljoen mark (250 miljoen gulden). Over een omzet van 5,4 miljard mark (ruim 6 miljard mark) levert dat een rendement op van 4,1 procent.

Minder somber is Osram over de markt voor lampen voor auto's, vrachtwagens en motoren. Niet alleen zal het aantal voertuigen de komende jaren gestaag toenemen, maar ook het gebruik van lampen in de auto, zoals lees- en portierlichten en remlichten. Lampen die rood licht afgeven bleken het afgelopen jaar een succesvol produkt van Osram door de toenemende vraag naar derde remlichten voor auto's. Hiervoor heeft Osram een dun neonlampje ontworpen dat volgens eigen zeggen niet alleen langer meegaat maar ook eerder oplicht dan een gloeilamp en daardoor meer veiligheid biedt omdat de een achterliggende bestuurder sneller kan reageren. Ook rekent Osram op een bovengemiddelde omzetgroei voor de nieuwe generatie koplampen die met een levensduur van 2000 uren drie keer zo lang branden als bestaande lampen.