Body work

Galerie Oele, Lijnbaansgracht 314 Amsterdam. T/m 7 febr. Di t/m za 13-18u. Prijzen 100 tot 9700 gulden.

Hoewel de spraakmakende tentoonstelling Post-human al enkele jaren geleden plaatshad, is het menselijk lichaam van vlees en bloed - en niet het artificiële of virtuele - pas sindsdien een trend geworden in de kunst. Galerie Oele in Amsterdam wijdt er nu een expositie aan, samengesteld uit werk van kunstenaars uit eigen stal. Een van de mooiste bijdragen zijn de ingehouden zeefdrukken van Hieke Luik waarop broze, bottige lichaamsdelen figureren. Het is knap dat ze in brons hetzelfde frêle effect weet te bereiken, bijvoorbeeld in een half-menselijke gestalte die de tot vleugels samengevouwen armen heft. Sonja Oudendijk legde twee vloerbeelden van staalplaat neer, als een figuratieve variant op Carl Andre. Deze silhouetten van kinderen zijn lief, maar spanningsloos.

Op de expositie worden veel grapjes gemaakt over het lichaam. Voorbeelden daarvan zijn Kopfstand van Judith Glaus (2 blote voeten steken uit schoorsteen- of broekspijpen) en de tragi-komische vrouw op een houtskooltekening van nieuwkomer Corinne Bonsma. Voorover liggend op een divan, heeft zij haar vooruitgestoken handen in een vaas verborgen en vormt zo een gesloten lichaam. Vreemd en grappig is ook het werk van Anne Marie Spijker, die twee vogelhuisjes op de uiteinden van een doek schilderde, en deze met elkaar verbond door lange armen van hout - het lijken wel twee Pinocchio's met lange neuzen. Ondanks deze antropomorfe associatie lijkt haar werk niet binnen het thema te passen. Net zo min als de 36 collages die Pieter Bijwaard en Harald Vlugt samen maakten: er duikt misschien wel eens een mens op, maar verder wemelt het van de decoratieve motieven. Fraai werk, mooi van kleuren maar volstrekt futloos.

    • Renée Steenbergen