Ahrend boekt netto 60 pct. hogere winst

AMSTERDAM, 12 JAN. De netto winst van Ahrend is in het afgelopen jaar met 12,6 miljoen gulden (ruim 60 procent) gestegen tot ongeveer 33,5 miljoen. De omzet van de Amsterdamse kantoorinrichter nam in 1995 met 169 miljoen toe tot 689 miljoen gulden.

Algemeen directeur J. Koenders van Ahrend maakte deze voorlopige jaarcijfers gisteren bekend. De resultaatsverbetering is volgens Koenders bereikt door kostenbeheersing en een goede bezettingsgraad van de fabrieken. Ook direct marketing-activiteiten voor de verkoop van stoelen hebben aan de winstgroei bijgedragen. Beleggers op de Amsterdamse effectenbeurs reageerden gisteren gematigd enthousiast, het aandeel Ahrend sloot 40 cent hoger op 57,20 gulden. Vanmorgen handhaafde het aandeel zich op deze koers.

De omzetgroei met 32,5 procent is vooral een gevolg van Duitse acquisities en de overname van branchegenoot Fabrag in Nederland. Autonoom steeg de omzet van Ahrend met 7 procent.

Koenders signaleert een “kleine opleving” van de Nederlandse markt (een groei met enkele procenten) waarop Ahrend in het afgelopen jaar marktaandeel gewonnen heeft. “De investeringsbereidheid neemt toe”, zegt hij. “De overheid investeert goed door, het midden- en kleinbedrijf eveneens en hetzelfde geldt voor de banken en verzekeraars.”

Volgens mededirecteur Th. van der Raadt kan Ahrend bovendien profiteren van banken, financiële instellingen en andere multinationals die in toenemende mate eén lijn kantoorartikelen centraal inkopen.

Het voormalige Gwinner und Ulrich, dat begin vorig jaar werd overgenomen, leed tegen de voorspelling in de laatste maanden van 1995 een verlies van “enkele tonnen” per maand. Het aantal werknemers is met ruim 100 teruggebracht tot 200 in een reorganisatie die enkele miljoenen heeft gekost. Koenders verwacht dat de onderneming in 1996 geen verlies zal lijden, tenzij de Duitse markt, die niet groeit, verder gaat krimpen.

Gezien de omvang van de Duitse markt heeft Koenders de blik voor verdere expansieplannen voornamelijk op de Oosterburen gericht. In het afgelopen jaar behaalde de onderneming 15 procent van de omzet in Duitsland. “We staan daar op de kaart en worden er gerespecteerd”, stelt Koenders tevreden vast. Ahrend legt zich er bij neer dat de markt voor kantoorartikelen ook in Duitsland geen spectaculaire groei meer zal vertonen.