Koreanen in opmars op de automarkt

ROTTERDAM, 11 JAN. Franse auto's zijn vorig jaar in Nederland relatief slecht verkocht. De duitse merken VW en Audi, maar ook de opkomende Zuidkoreaanse autoproducenten deden daarentegen goede zaken op een lichte gegroeide Nederlandse markt. De Japanse automerken verging het vorig jaar wisselend. Mitsubishi en Suzuki verkochten iets meer, maar de andere Japanse auto's zagen hun verkoop teruglopen.

In totaal steeg de afzet van nieuwe personenenauto's vorig jaar met bijna 3 procent tot 446.388 stuks, ofwel een toename van ruim 12.000 auto's. Ook voor het lopende jaar zijn de verwachtingen positief. De Rai en Bovag denken dat er dit jaar tussen de 450.000 en 460.000 wagens worden verkocht.

Vooral de Koreaanse automerken Daewoo, Kia en Hyundai deden het goed. Er werden bijna 10.000 Zuidkoreaanse auto's meer verkocht. De reclamestunts van Daewoo trokken kopers. In het afgelopen boekjaar rolden 6150 Daewoo's uit de garage's. In 1994 was dit merk nog niet aanwezig op de Nederlandse markt.

Niet dat de Indiase bevolking de nieuwe westerse goederen niet waardeert. Integendeel, vooral in de grote steden drinkt men liever Coca Cola of Pepsi dan de Campa Cola van eigen makelij. Niets fijner dan een shirt van Benetton of Adidas. Tegelijkertijd is er een zekere ambivalentie gebleven jegens de buitenlandse bedrijven, die al dit moois leveren. Dat heeft te maken met historische factoren. Veel Indiërs vinden het nog altijd vernederend dat hun land eeuwen achtereen is gekoloniseerd door de islamitische Moghuls uit Centraal-Azië en de christelijke Britten. De grote multinationals worden door velen gezien als de speerpunten van een nieuwe kolonisatie.