Dun en Bradstreet splitst zich

NEW YORK, 11 JAN. De Amerikaanse financiële informatieverschaffer Dun en Bradstreet Corp. gaat zich opsplitsen in drie kleinere ondernemingen, zo heeft het bedrijf bekendgemaakt. De onderneming blijft onder eigen naam financiële berichten verstrekken maar stoot een deel van haar activiteiten af naar twee aparte bedrijven. De informatievoorziening over gezondheidszorg en technologische industrieën wordt overgedragen aan Cognizant Corp. Dit bedrijf neemt ook Nielsen Media Research over van Dun en Bradstreet. Nielsen Media Research is in de Verenigde Staten bekend door de beurskoersen die het verkoopt aan de media. Het derde bedrijf wordt A.C. Nielsen dat marketinggegevens gaat verkopen aan producenten van consumptiegoederen. De gedachte achter de opsplitsing is dat de drie kleinere ondernemingen zich beter staande kunnen houden op de steeds hardere markt. “We zijn al ruim een jaar bezig de deling voor te bereiden”, verklaart topman Robert Weissman van Dun en Bradstreet. Wallstreet heeft gisteren goed gereageerd op het nieuws nadat de splitsing dinsdag nabeurs bekend werd gemaakt. De koers van Dun en Bradstreet eindigde 8 procent hoger op 68,50 dollar. Door de fragmentatie van Dun en Bradstreet zal een lagere winst van 448 miljoen dollar over het vierde kwartaal van 1995 worden geboekt. Daardoor zal een nettoverlies ontstaan. Hoeveel dit verlies wordt, specificeerde Weissman echter niet. Door de opdeling heeft het bedrijf geen werk meer voor 2 procent van de huidige 50.000 werknemers. Een klein deel daarvan zal gedwongen ontslagen worden volgens Weissman. (AP)