DAF boekt over de hele linie betere resultaten

ROTTERDAM, 11 JAN. Het gaat vrachtwagenfabrikant DAF Trucks zeer voor de wind. Een kleine drie jaar na het faillissement van het 'oude' DAF meldt de nieuwe onderneming een netto winst over 1995 van 160 miljoen gulden, ongeveer een derde meer dan de ook al fraaie winst van 122,7 miljoen van het voorafgaande jaar.

Niet alleen de winst, ook produktie, omzet en werkgelegenheid zijn het afgelopen jaar fors gegroeid, zo liet president-directeur C. Baan gisteren weten. De jonge onderneming zit nu qua netto winst al weer bijna op het recordniveau van zijn rechtsvoorganger in het topjaar 1989. Het aantal personeelsleden nadert met een kleine 5.000 mensen het peil van vlak voor de ondergang van het oude DAF. Het nieuwe truckbedrijf, door concurrenten en deskundigen steeds aangeduid als een (te) kleine speler op de Europese vrachtwagenmarkt, slaagde er vorig jaar naar eigen zeggen in marktaandeel in West-Europa te herwinnen. In de categorie boven de 6 ton steeg het aandeel van 6,9 procent in 1993 tot 8,6 procent vorig jaar en in de categorie boven de 15 ton van 6,7 procent tot 8,8 procent.

De omzet groeide met 600 miljoen tot 2,9 miljard gulden. De produktie in Eindhoven en het Belgische Westerlo nam met bijna 50 procent toe tot 16.656 vrachtwagens. De verkopen groeiden van ruim 13.000 trucks tot 17.321 en het aantal afleveringen van 11.716 tot 16.645.

Het niet aan de beurs genoteerde DAF Trucks - de aandelen zijn in handen van banken, grote beleggers en de Nederlandse en Vlaamse overheid - wil in de toekomst zijn positie als zelfstandige vrachtwagenfabrikant niet opgeven, zo zei Baan opnieuw. Volgens hem is een van de conclusies van een studie naar de strategie die een werkgroep het afgelopen jaar heeft uitgevoerd dat het bedrijf op zichzelf kan blijven bestaan. Dat kan echter alleen als op onderdelen meer wordt samengewerkt met andere bedrijven in deze bedrijfstak.

Hij wilde verder niets zeggen over vormen van samenwerking maar verzekerde zijn werknemers dat op dit moment geen gesprekken over fusies of deelnemingen door concurrerende merken aan de orde zijn.

DAF blijft zich richten op middelzware en zware bedrijfswagens. De groeiende markt van bestelwagens is aan de onderneming niet besteed. Bestelwagens vormden een van de sectoren die het oude DAF mede de das omdeden. Voor dit jaar rekent Baan op een verdere stijging van omzet en winst, al waakt hij voor gedetailleerde voorspellingen. De produktie zal omhooggaan naar 19.000 trucks.

Vorig jaar steeg het aantal personeelsleden met 701 tot 4.926. In de hoogtijdagen bood het oude DAF-concern, waartoe toen nog het Britse Leyland behoorde, werk aan circa 12.000 mensen. Voor de ondergang werkten er in Nederland nog ongeveer 5.200 mensen. Van hen mocht iets meer dan de helft overgaan naar het nieuwe DAF Trucks, de rest kreeg ontslag. De onderneming nieuwe stijl werkt overigens veel met tijdelijke krachten. Twee op de tien medewerkers hebben geen vast contract.