Zaventem groeit fors door toename van passagiers- en vrachtvervoer

BRUSSEL, 10 JAN. Door een groei van het aantal vliegbewegingen met 8,5 procent tot 245.000 is de Brusselse luchthaven Zaventem vorig jaar volgens deze maatstaf de vijfde luchthaven van Europa geworden. Dat heeft de leiding van Zaventem gisteren bekendgemaakt. De luchthaven dankt de groei vooral aan het toenemend gebruik van het vliegtuig door Europese ambtenaren.

Het aantal passagiers dat via het vliegveld reisde, groeide met 11 procent tot 12,5 miljoen. Voor wat betreft passagiersvervoer blijft Zaventem daarmee de zestiende luchthaven van Europa. Het vrachtvervoer nam met 12 procent toe. Daarmee blijft Brussel de vijfde positie bekleden.

Heathrow is en blijft de populairste luchthaven van Europa. De vliegbewegingen in Londen namen volgens cijfers van de Belgische Régie der Luchtwegen wel af, onder meer door de opkomst van de Eurostartreinen, die de Engelse hoofdstad verbinden met Brussel en Parijs.

Op het vasteland is Frankfurt de grootste luchthaven, gevolgd door Charles de Gaulle bij Parijs. Schiphol is al enkele jaren nummer vier. Volgens de Belgische Régie bedroeg het aantal vliegbewegingen in Amsterdam in 1995 ruim 300.000. Toch denkt de leiding van de luchthaven Zaventem dat Brussel de positie van Amsterdam niet kan bedreigen.

“In Europa is er eigenlijk al enkele jaren sprake van een top-vier in plaats van een top-drie”, aldus topman Eric Kirsch van de Régie der Luchtwegen. “Londen, Parijs en Frankfurt overleggen niet zonder Amsterdam erbij. Die vier zijn de echt grote luchthavens. Vergeleken daarmee hebben wij in Zaventem een vliegveld van gemiddelde grootte.”

Met een verschil van 55.000 vliegbewegingen in vergelijking met Amsterdam lijkt Zaventem echter in de buurt te komen van Schiphol. Kirsch zegt echter “zeer realistisch te moeten blijven”. Het gemiddeld volume per vlucht ligt in Brussel volgens zijn opgave zo'n 40 procent lager dan in Amsterdam.

Het gemiddelde opstijggewicht van een toestel is op Zaventem 60 ton. In Amsterdam is dat volgens Kirsch gemiddeld 93 ton. Vanaf Schiphol wordt ook 20 procent meer passagiers vervoerd. Kirsch wil Zaventem de komende jaren uitbouwen tot “Eurohub”, een luchthaven die middelgrote Europese steden met elkaar kan verbinden.

“Er is bijvoorbeeld geen vlucht van Hamburg naar Toulouse, terwijl beide steden groot genoeg zijn en voldoende achterland bestrijken om voor luchtvaartmaatschappijen een interessante markt te vormen. Via Brussel zijn dergelijke steden en regio's wel met elkaar te verbinden. Daar liggen onze groeimogelijkheden.”