Schiphol verwacht in komend jaar gematigde groei

ROTTERDAM, 9 JAN. Schiphol verwacht dit jaar een gematigde groei. Het aantal passagiers zal toenemen met 6 procent, het vrachtvervoer met 9 procent.

Vorig jaar lag de groei van vracht- en passagiersvervoer aanmerkelijk hoger.

Dit heeft president-directeur H. Smits van Schiphol gisteren bekendgemaakt in zijn nieuwjaarstoespraak.

Uit de voorlopige verkeer- en vervoercijfers van Schiphol blijkt dat in 1995 25,3 miljoen passagiers van de luchthaven gebruik hebben gemaakt (inclusief transito-verkeer). Dit is 7,5 procent meer dan in 1994. Het vrachtvervoer groeide met 16,5 procent tot 975.000 ton.

Volgens de luchthaven neemt de groei in het personenvervoer af, omdat het tijdelijke extra groei-effect van de invoering van het nieuwe blokkensysteem door KLM (in 1991/92) “langzaam begint uit te werken”.

Ook de lagere groei in het vrachtverkeer in het komend jaar verklaart een woordvoerder van de luchthaven uit de uitzonderlijke groei in het afgelopen jaar. Sinds eind 1994 vliegt de Israelische luchtvaartmaatschappij El Al weer op Schiphol. Verder hebben maatschappijen als Malaysian Airlines, Martinair en KLM meer capaciteit ingezet naar het Verre Oosten. “De vraag naar vrachtvervoer door de lucht is zo groot dat deze extra capaciteit ook direct wordt benut”, zegt de woordvoerder. Volgens Smits wordt 1996 voor Schiphol een beslissend jaar. De Tweede en Eerste Kamer hebben in het afgelopen jaar onder voorwaarden ingestemd met de uitbreidingsplannen voor Schiphol. “Schiphol krijgt hiermee de mogelijkheid om uit te groeien tot mainport”, meent Smits.

De grenzen aan de groei liggen voor Schiphol op 44 miljoen passagiers en 3,3 miljoen ton vracht per jaar. Volgens Smits wordt de belangrijkste beperking aan de groei echter gesteld door de geluidsgrenzen waar Schiphol vanaf 1997 binnen moet blijven. Voor het huidige vierbanenstelsel is een geluidsgrens vastgesteld van 15.100 woningen. Voor het toekomstige vijfbanenstelsel geldt een grens van 10.000 woningen. “De strenge grenzen noodzaken ons om in de komende jaren een selectief beleid te voeren ten aanzien van de groei van het verkeer en de vliegtuigen waarmee op Schiphol wordt gevlogen”, aldus Smits.

De president-directeur kondigde aan dat het beleid dat in november 1995 is ingevoerd met een extra heffing voor het gebruik van lawaaiige toestellen, in 1996 waarschijnlijk een vervolg zal krijgen. Per 1 april zou er dan een startverbod komen voor narrow-body toestellen in de nacht, per 1 november gevolgd door een landingsverbod voor deze toestellen in de nacht.