Kopers voor terminal in Eemshaven gevonden

EEMSHAVEN, 9 JAN. Tumulus BV, een combinatie van ABN Amro en de Friesch-Groningsche Hypotheekbank, heeft kopers gevonden voor de Northern Express Terminal (NET) in de Eemshaven. Sealane Coldstorage uit de Eemshaven, Smid & Hollander uit Groningen en de Noordelijke Ontwikkelingsmaatschappij (NOM) worden de nieuwe eigenaren van de noodlijdende fruitterminal.

Woordvoerder T. Scheurleer van Tumulus verwacht dat in februari de koop definitief wordt gesloten. Hij wil niets kwijt over het bedrag of de kopers. De Groningse gedeputeerde A. Sakkers (economische zaken) bevestigt dat het om de drie genoemde partijen gaat.

Volgens Scheurleer is de terminal op het nippertje van de ondergang gered. Tot vlak voor 31 december was onzeker of NET, waar gemiddeld vijftig mensen werken, voortgezet zou worden. “Als er geen kopers waren gevonden waren we gestopt. Dan hadden we de terminal in onderdelen verkocht.” In 1991 stonden de drie spiraalkranen ook al op de nominatie verkocht te worden aan een Rotterdams overslagbedrijf.

De bouw van de overslagterminal kostte tien jaar geleden 92 miljoen gulden, waarvan 46 miljoen gulden aan overheidssteun. De verwachte bananenboten bleven met name door invoerbeperkingen weg, waardoor NET in 1990 failliet ging. ABN Amro en FGH Bank namen voor 27 miljoen gulden de terminal over, die nu naar verluidt niet meer opbrengt dan 7,5 miljoen gulden. “Het was in ieder geval geen winstgevende operatie,” zegt Scheurleer.

Hoewel de ondergang dichtbij was, maakte de terminal in 1995 een goed jaar door. De overslag werd verdubbeld. Er werd 265.000 ton goederen en 44.000 kubieke meter turf overgeslagen, tegen 130.000 ton en 4.000 kubieke meter turf een jaar eerder. “We zitten nu op tien procent van de hele overslag in Delfzijl en de Eemshaven. Toch netjes”, zegt terminal-manager G. Martini. Hij heeft goede verwachtingen van de goederenstroom van en naar de Baltische staten en Rusland. Vanuit de Eemshaven worden lijndiensten onderhouden met St. Petersburg en Griekenland.

Sealane Coldstorage, een van de nieuwe eigenaren, vervoert al sinds vorig jaar vanuit de Northern Expres Terminal frisdrank naar St. Petersburg. De NOM verstrekt een achtergestelde lening en krijgt een minderheidsbelang. Het Havenschap Delfzijl/Eemshaven verleent steun door de nieuwe eigenaar de eerste jaren minder erfpacht te laten betalen.

Het Havenschap verloor vorig jaar nog een miljoen gulden aan de terminal. Dit geld werd als krediet verstrekt om overslag van een partij bananen uit Zuid-Amerika mogelijk te maken, maar deze operatie mislukte goeddeels doordat de bananen bedorven bleken te zijn.

De NOM nam uiteindelijk de helft van het verlies voor zijn rekening. Gedeputeerde Sakkers kwam als voorzitter van het Havenschap door de lening onder politieke druk te staan. Sakkers: “Dat geld was om de activiteiten in de terminal te continueren. Dat lijkt niet voor niets geweest.”