Beeldhouwer Hanson overleden

ROTTERDAM, 9 JANUARI. In Florida is, naar nu pas bekend is geworden, de Amerikaanse beeldhouwer Duane Hanson op zeventigjarige leeftijd overleden. Hanson, die met kanker in het ziekenhuis lag, maakte sculpturen van levensgrote mensen die er zo echt uitzagen dat menigeen in een galerie of museumzaal even moest terugdeinzen voor de constructies van fiberglas, polyester of brons.

De sculpturen dragen titels als 'de dakloze', 'de toerist' en 'de huisvrouw', elk in een natuurlijke houding neergezet en uitgerust met attributen die hun hoedanigheid onderstrepen. Attributen die kunnen variëren van supermarktwagentjes en lompen tot krulspelden en aktetassen. Met een lege blik staren ze ons aan, verdwaald als ze zijn als 'mensen van de straat' die in een museumzaal niets te zoeken hebben. Hun superrealistische uiterlijk verleidt de toeschouwer tot een voyeuristische houding, hij wordt met zijn neus op soms banale details gedrukt die hem of haar op straat meestal volledig ontgaan.

Meer dan dertig jaren heeft Hanson in deze stijl gewerkt. Zijn beelden zijn door vele musea over de wereld aangekocht.

Het ultra-realisme van Hanson had naar zijn zeggen weinig te maken met traditionalisme. Hij wilde vooral een 'statement' maken met visuele 'impact', dat ook een beeld gaf van de tijd waarin hij leefde.

Hoewel kunsthistorici zijn werk vaak in verband brachten met het traditionele realisme - vanaf de Grieken, via Holbein naar Degas en 20ste-eeuwse kunstenaars als Kienholz en Rauschenberg - verwees Hanson zelf graag naar William-Adolphe Bouguereau, een 19de-eeuwse academische schilder in Frankrijk, die in pseudo-classicistische stijl zijn naakten en portretten op een gladde, fotografisch-precieze en zoet-erotiserende manier weergaf. Kritische vergelijkingen van Hansons sculpturen met de wassenbeelden van Madame Tussaud maakten hem razend.