Duitse auto's in VS goed gevraagd

Door een agressief prijsbeleid en de introductie van nieuwe modellen hebben de Duitse autoproducenten het vorig jaar goed gedaan in de VS. Waar vrijwel alle Amerikaanse en Japanse fabrikanten het moesten doen met een achteruitgang van de verkoop, schroefden de Duitse producenten hun afzet op met 15,5 procent tot ruim 329.000 auto's. Dit jaar denken ze in de VS ruim 365.000 wagens aan de man te kunnen brengen.

De totale verkoop op de Amerikaanse automarkt zakte vorig jaar met 2 procent tot 15,1 miljoen stuks. De afzet van personenwagens verminderde met bijna 4 procent. Analisten houden het erop dat er dit jaar in de VS in totaal ongeveer vijftien miljoen wagens worden verkocht.

Volkswagen vond in het afgelopen jaar 115.114 Amerikaanse kopers voor zijn modellen, ruim 15 procent meer dan in 1994. Voor het tweede achtereenvolgende jaar is de verkoop daarmee sterker gegroeid dan de hele markt, aldus Steve Wilhite, VW-marketingdirecteur in de VS. VW-onderdeel Audi heeft met prijsverlagingen en het nieuwe model A4 een sterke comeback gemaakt en verkocht met 18.124 auto's maar liefst ruim 44 procent meer dan in 1994.

BMW leverde 93.308 wagens af, een stijging van 10,4 procent. Eind maart komen in de BMW-fabriek in de Amerikaanse stad Spartanburg de tweezitter Z 3, de “hoofdrolspeler” in de jongste James Bond-film GoldenEye, en de nieuwe 5-serie van de band. Daardoor zal de verkoop van BMW dit jaar waarschijnlijk boven de 100.000 stuks uitkomen. Landrover, een van de divisies van BMW, vergrootte vorig jaar in de VS zijn verkoop met 66 procent tot ruim 20.000 auto's.

Ook Mercedes deed het vorig jaar goed op de Amerikaanse automarkt en verkocht 76.752 auto's, ruim 5 procent meer dan in 1994. Voor dit jaar rekent Mercedes op een sterkere verkoopgroei dank zij de recent op de markt gebrachte nieuwe E-klasse. In 1997 komt de nieuwe terreinwagen, de AAV, in produktie. De helft van de jaarlijkse produktie van 65.000 stuks is bestemd voor de Amerikaanse markt.

Porsche viel in dit gezelschap uit de toon. De sportwagenfabrikant zag zijn verkoop verminderen van 5819 tot 5771 stuks, maar behield zijn positie op de Amerikaanse sportwagenmarkt. Deze markt zakte namelijk sterker in dan de verkoop van Porsche.