The Four Tops

T/m 7 jan. Casco, Oudegracht 366. Wo t/m zo 13-17.30u. T/m 28 jan. Begane Grond, Lange Nieuwstraat 2. Wo t/m za 12-17u, zo 13-17u. T/m 13 jan. Flatland, Lange Nieuwstraat 7. Wo t/m za 12-17u. Prijzen 850,- tot 15000,- gulden.

Bij Casco in Utrecht exposeert Lideke Kruk nog tot en met zondag 7 januari foto's die zij de afgelopen jaren maakte van bevriende kunstenaars en tentoonstellingsmakers als Maria Roosen en Jan Hoet. Een andere door kunstenaars gerunde ruimte in Utrecht is De Begane Grond, gevestigd in een oude muziekschool in de Lange Nieuwstraat. Charly van Rest (1949) kreeg hier carte blanche om met twee door hem uitgenodigde beeldhouwers, Vinh Phuong (1959) en Bodo Stock (1959), een gezamenlijke presentatie te realiseren. Als samenwerkingsproject is het resultaat niet zo geslaagd. Ook al zijn enkele afzonderlijke beelden en foto's de moeite waard, de som is niet meer dan de delen. Er is duidelijk geen vonk overgeslagen, zoals ook blijkt uit de duffe faxen die de deelnemers elkaar ter voorbereiding van het project stuurden. Dat kan gebeuren. Maar waarom is die correspondentie dan toch als catalogus gepubliceerd? Enige zelfkritiek is in zo'n geval wel op zijn plaats.

In Flatland Galerie, recht tegenover De Begane Grond, exposeren The Four Tops. F. Franciscus (1959), Hessel Miedema (1962), Peter Miedema (1967) en Mary Waters (1957) proberen elk de figuratieve schilderkunst nieuw leven in te blazen. De Ierse Mary Waters schildert in een wat gelikte, fotografische stijl figuren en stillevens die overgenomen zijn uit de zeventiende-eeuwse schilderkunst. Overtuigender en minder zoetig zijn de werken waarin zij kleurige oude fragmenten combineert met moderne elementen in zwart wit.

F. Franciscus drijft de spot met alles en iedereen. Zijn schilderijen zijn mallemolens van dansende Turken en gesluierde vrouwen, dolgedraaide majorettes en een twintigste-eeuwse Judas in SM-outfit met zwarte leren kap. Vergeleken met Franciscus is het werk van de gebroeders Miedema, die beiden in Groningen aan de Academie Minerva studeerden, minder uitdagend. En soms zelfs tamelijk saai, zoals Hessels quasi-naïeve tekeningen van ridders. Peter Miedema zoekt duidelijk nog naar een eigen stijl: allerei invloeden van Balthus tot Beckmann zijn in de tekeningen en schilderijen herkenbaar.

    • Din Pieters