'Rotterdams Dagblad gaat met nieuws op radio en tv'

ROTTERDAM, 4 JAN. Het Rotterdams Dagblad wil samen met Radio Rijnmond en Stads TV een regionale nieuwszender gaan opzetten. Dit heeft directeur R. Frese van het Rotterdams Dagblad gezegd in zijn nieuwsjaarstoespraak.

De plannen moeten inhoudelijk nog worden uitgewerkt. Frese denkt niet dat hij de wijziging van de Mediawet moet afwachten. “Zolang we een bedrijf zijn dat geen winst maakt, kan dat binnen de huidige regelgeving. We kunnen op vele manieren samenwerken.” Het is de bedoeling dat de nieuwe regionale zender voortbouwt op de huidige Stads TV. “We willen uitzenden van zes tot twaalf uur 's avonds. Met nieuws en achtergronden en wel sport en popmuziek maar geen soaps en spelletjes.”

De directeur van het Rotterdams Dagblad wil met kwalitatief goed regionaal nieuws de concurrentie met de landelijke omroepen aangaan. Hij bespreekt allerlei samenwerkingsvormen met J. Haasbroek en N. Haasbroek, respectievelijk hoofdredacteur Stads TV en hoofdredacteur/directeur Samenwerkende Omroepen Rotterdam, waar Radio Rijnmond onder valt. N. Haasbroek: “We willen een flexibel model, waarmee iedereen uit de voeten kan. We neigen naar een variant van de regionale zender in Amsterdam, 'het AT-5 model'. Want die vorm is dus toegestaan door Nuis. Daarover gaan we volgende week opnieuw praten met het Commissariaat van de Media. Mijn standpunt is: geef een model waarbinnen ik mag uitzenden.” De Perscombinatie heeft een aandeel in AT-5, maar de uitzendrechten liggen bij de publieke omroep Salto. Of er ook met de NOS zal worden overlegd in het kader van de beoogde 'vensterprogrammering' voor publieke regionale omroepen vanaf deze zomer (regionaal nieuws per provincie uitgezonden in de zendtijd van de NOS) is nog onduidelijk. Frese: “Daarover zijn we nog in discussie.”

De nieuwe zender moet vooral uit reclamegelden worden gefinancierd. “Maar ook door de kijker. We zijn geen huis-aan-huis-blad. Als de kijker kwaliteit wil moet-ie ook meebetalen, misschien als abonnee.” Doelstellingen over bereik en kijkcijfers zijn er nog nauwelijks. Frese: “Hoe meer kijkers, hoe meer adverteerders interesse zullen hebben. De totale advertentiepot voor de Nederlandse televisie is momenteel 1 miljard gulden. Daar moeten we toch een deel uit kunnen halen.”

Volgens Frese is het plan van samenwerking tussen zowel een regionale krant, een radio- en tv-zender afkomstig uit eén regio, nieuw in Nederland. “Ik denk dat we hierin voorop lopen.” Uitgeverijen als Wegener en VNU hebben al langer plannen voor commerciële regionale televisie maar zijn daarmee nog niet in de openbaarheid getreden. Daarnaast hebben de bestaande publieke regionale zenders in Oost en Noord-Nederland, TV Oost en TV Noord en Omroep Fryslan, groot succes en hoge kijkcijfers. Het regionale nieuws van TV Oost en Noord trekt zelfs meer kijkers dan de actualiteitenrubriek 2 Vandaag op Nederland 2.

Frese verwacht niet dat de nieuwe tv-zender in Rotterdam een concurrent van zijn eigen krant zal worden. “Ik hoop juist meer abonnees binnen te halen. Televisie is heel snel en heeft weinig diepgang. Kranten houden toch het voordeel dat ze meer ruimte en tijd voor analyses hebben.”