Omzet multimediabedrijf: 1,4 mld; Wegener en Arcade gaan definitief samen

ROTTERDAM, 5 JAN. Uitgever Wegener neemt alle aandelen over van het mediabedrijf Arcade. Daarmee ontstaat een multimediabedrijf onder de naam Wegener Arcade met een omzet van ongeveer 1,4 miljard gulden dat dagbladen, tijdschriften en muziek uitgeeft, TV- en radiozenders exploiteert en actief is op het gebied van electronische media.

Bestuursvoorzitter mr. H. Heinsbroek van Arcade geeft toe dat het “technische gezien” gaat om een overname. “Wegener is immers twee keer zo groot als Arcade”. Maar “commercieel” is het combineren van activiteiten beide bedrijven volgens Heinsbroek een fusie. Ook bestuursvoorzitter P. Appeldoorn van Wegener sprak vanmorgen van een fusie, waarbij de naam van Arcade gehandhaafd blijft omdat die bekenheid geniet bij consumenten.

Vanochtend maakten beide bedrijven bekend dat de besprekingen over “een volledige fusie” in zo'n stadium is beland dat “de verwachting gewettigd is” dat overeenstemming zal worden bereikt. De fusie zal met terugwerkende kracht per 1 januari ingaan. Voor de nieuwe combinatie werken 5.500 mensen.

Wegener neemt alle aandelen over van Arcade, waarvan driekwart in handen is van Heinsbroek. Gedeeltelijk zullen Heinsbroek en zijn mede-aandeelhouders betaald worden met nieuw gedrukte certificaten Wegener. Die emissie zal volgens Appeldoorn niet meer bedragen dan tien procent van de totale hoeveelheid uitstaande certificaten Wegener. De rest van de overnameprijs zal in contanten worden betaald. Hoeveel in totaal met de transactie is gemoeid wil men niet zeggen. De uitgever verwacht geen nadelige invloed op de winst per aandeel. Beleggers op de Amsterdamse effectenbeurs reageerden vanochtend positief op het nieuws. De koers van de certificaten Wegener steeg met vier gulden naar 167 gulden.

Beide bedrijven verwachten door de samenwerking forse kostenvoordelen te kunnen behalen. Dat is mogelijk op “heel veel gebieden”, zegt Heinsbroek. Zo kan het jongerenblad Primeur van Wegener samenwerken met Arcade's TV zender The Music Factory. Heinsbroek ziet ook allerlei mogelijkheden in het exploiteren van regionale commerciële televisie. Wegener, dat groot is in het uitgeven van regionale dagbladen (onder meer Utrechts Nieuwsblad, Apeldoornse Courant), heeft volgens hem de beschikking over “prachtige nieuwsredacties” die ook voor de televisie zouden kunnen gaan werken.

Heinsbroek verwacht dat Arcade (dat behalve TV-maker een grote uitgever van muziek is en platenwinkels bezit) vruchten gaat plukken van de investeringen in televisie omdat “in de loop van 1996 een nagenoeg volledige kabeldekking” bereikt zal worden. Daardoor zal de resultaatontwikkeling belangrijk kunnen verbeteren. Vorig jaar (tot 1 april 1995) behaalde Arcade nog een netto winst van 16,9 miljoen gulden op een omzet van 400 miljoen gulden. Dit jaar zal de omzet volgens Heinsbroek zijn gestegen tot 500 miljoen.

Opvallend is dat Heinsbroek slechts als adviseur betrokken zal worden bij de raad van bestuur van Wegener, terwijl Arcades tweede man A. de Liefde wel toe zal treden. “Ik wil dicht bij het zeer expressief groeiende Arcade blijven staan”, zegt Heinsbroek hierover. Arcade blijft een “onafhankelijke” divisie binnen het nieuwe Wegener Arcade, aldus de directeur.

Heinsbroek kondigde vanochtend aan dat de belangrijkste zender van Arcade, TV 10 Gold, een “behoorlijke facelift” zal ondergaan. Nu is het nog een zender met die uitsluitend oude series en films uitzendt. De toevoeging “Gold” zal verdwijnen en 30 tot 40 procent van de programmering zal gaan bestaan uit nieuwe produkten. Heinsbroek is niet bang dat TV 10 het als 'algemene zender' net zo moeilijk zal krijgen als SBS6 en Veronica om kijkers te trekken. “Arcade mikt op een kleiner marktaandeel” en kan goedkoper inkopen. Bovendien ziet Heinsbroek ook hier mogelijkheden om een aantal “tijdschriftconcepten” van Wegener geschikt te maken voor televisie. Welke dat zijn wil hij nog niet zeggen.