Omzet BMW stijgt 3 procent in 1995

DETROIT/MUNCHEN, 5 JAN. De Duitse autofabrikant BMW heeft vorig jaar zijn omzet met 3 procent zien stijgen tot 590.000 auto's. Rover, het Britse onderdeel van BMW, verkocht 2 procent meer auto's tot 485.000 stuks. De afzet van motorfietsen nam met 7 procent toe tot meer dan 50.000 stuks.

Topman Bernd Pischetsrieder maakte deze voorlopige cijfers bekend op de autoshow in Detroit. Hij ging er prat op dat BMW vorig jaar meer auto's dan concurrent Mercedes-Benz (580.000) heeft verkocht. Maar de omzetstijging over 1995 viel lager uit de 7,4 procent omzetgroei die het bedrijf over 1994 boekte.

In Duitsland, in 1994 nog goed voor een omzetgroei van 6 procent, viel de omzet zelfs terug met 1 à 1,5 procent door de wisseling van de modellen in 5-serie. Maar in de Verenigde Staten, de belangrijkste buitenlandse markt voor BMW, draaide de Duitse producent veel beter dan elders. Het bedrijf verkocht ruim 93.000 auto's verkocht, 10,4 procent meer dan in 1994. Sinds 1991 heeft BMW zijn omzet in de VS met 75 procent zien verbeteren.

De nieuwe Z3-Roadstar, een sportmodel met open dak, is bij de Amerikanen zeer in trek. De auto, die te zien is in de nieuwe James Bond-film GoldenEye, komt pas eind maart op de markt, maar in december waren er al 8.500 bestellingen binnen. In Duitsland waren dat er ook al 8.000. (DPA)