Omzet Ahold in 1995 naar bijna dertig miljard

ROTTERDAM, 5 JAN. De omzet van Ahold, eigenaar van onder meer Albert Heijn, is vorig jaar met 2,1 procent gestegen tot 29,6 miljard gulden. De toename van de omzet in guldens werd gedrukt door de lagere koers van de dollar.

Dat heeft Ahold vanmorgen bekend gemaakt. Bij ongewijzigde valutakoersen zou er sprake zijn geweest van een omzetgroei met 8,2 procent. Een woordvoerder noemt dat “een ongelooflijk goed resultaat, zeker als je de toename in lokale valuta's bekijkt”.

Ahold-president C. van der Hoeven toonde zich tevreden over de groei van het concern. Hij beklemtoonde het streven van Ahold om de komende jaren via joint ventures in Azië te expanderen. Ahold, dat de helft van zijn omzet boekt in de VS, bekijkt ook de mogelijkheden in Mexico.

De omzet van Albert Heijn is vorig jaar gestegen met 3,7 procent tot 9,34 miljard gulden. Ook het marktaandeel van de supermarktketen steeg licht, van 27,1 naar 27,2 procent. Albert Heijn heeft na een jarenlange stijging van het marktaandeel te maken met stijgende concurrentie van andere formules. Verdere groei van het marktaandeel moet daarom vooral komen van de overname van supermarktketens. Enkele dagen geleden maakte Albert Heijn bekend de Brabantse supermaktketen Primarkt over te nemen. Daardoor stijgt het marktaandeel van Albert Heijn met 0,7 procent.

In Nederland, waar Ahold ook Etos (drogisterij), Gall & Gall (slijterij) en Jamin (snoepgoed) bezit, steeg de omzet met 2,3 procent naar 14,3 miljard. De omzet in de rest van Europa steeg met ruim 26 procent naar 1,9 miljard gulden. Deze toename is vooral toe te schrijven aan de Portugese activiteiten. Ook in Tsjechië was, mede veroorzaakt door acquisities, sprake van een sterke groei.

In de Verenigde Staten stegen de verkopen met 12,3 procent (exclusief de aankoop van Mayfair met 8,9 procent). Ahold maakt zijn jaarcijfers bekend op 7 maart.