Marktaandeel Boeing stijgt tot bijna 70 pct

ROTTERDAM, 5 JAN. De Amerikaanse vliegtuigfabrikant Boeing heeft het afgelopen jaar, ondanks een 69 dagen durende staking van zijn werknemers, een aandeel van bijna 70 procent verworven in de markt voor verkeersvliegtuigen (1995: totaal 48,8 miljard dollar) met 346 orders voor nieuwe toestellen ter waarde van ruim 31 miljard dollar (ruim 50 miljard gulden). Dit is een scherpe stijging van het in 1994 behaalde marktaandeel van 41 procent ter waarde van 7,7 miljard dollar.

In de orderlijst die gisteren door het bedrijk is gepubliceerd staan de orders van 85 toestellen van negen klanten die nog niet eerder bekend zijn gemaakt. In december vorig jaar heeft Boeing nog gemeld dat het 261 toestellen had verkocht met een totale orderwaarde van van 18 miljard dollar. Maar vooral de nieuwe Boeing 777, het grootste tweemotorige straalvliegtuig ter wereld, is een enorm succes voor Boeing. Dit geheel met de computer ontworpen toestel brak vorig jaar volledig door via een mega-order van Singapore Airlines. Ook motorenfabrikant Rolls Royce profiteerde voor een bedrag van 30 miljard gulden van deze order mee. De Britse fabrikant heeft een nieuwe, zeer sterke en energiezuinige motor ontworpen die door Singapore Airlines is verkozen boven de produkten van General Electric en Pratt & Whitney, de twee andere leidende fabrikanten naast Rols Royce op het gebied van vliegtuigmotoren.

Boeing gaat de produktie van de 777 opvoeren van 3,5 toestellen per maand naar 5. Ook wordt de produktie opgeschroefd van de populaire 737-serie, van 7 naar 8,5 per maand. De 777 is echter de tophit van de fabriek uit Seattle. Het toestel vult het gat op tussen de grootste Airbussen A330/340 en de grootste Boeing-toestellen 747-400. De nieuwe triple seven van Boeing kan tussen de 300 en 400 passagiers vervoeren.

President Ron Woodard, bij Boeing verantwoordelijk voor de burgerluchtvaart, noemt het marktaandeel van Boeing in 1995 “in lijn met het historische marktgemiddelde van 60 procent.” Volgens de gegevens van Boeing hebben de twee grootste concurrenten van Boeing , Airbus Industrie en McDonnell Douglas, in 1995 een marktaandeel van respectievelijk 14,8 en 9,9 procent gehad. De overige fabrikanten (waaronder Fokker) van verkeersvliegtuigen met meer dan 70 stoelen verdeelden de resterende 5,6 procent.

De totale markt voor verkeersvliegtuigen lag in 1995 aanzienlijk boven het niveau van 1994. In dat jaar werd een totaalbedrag van 18,8 miljard aan nieuwe orders ontvangen, het laagste orderbedrag in de afgelopen 10 jaar.