Irritatie-tv

Voetbal is oorlog, maar voetbal op tv is verwarring. De stoelendans rond de uitzendrechten voor voetbalwedstrijden zorgt niet alleen bij de publieke en commerciële tv-zenders voor veel opwinding. Ook bij de mediamanagers van grote tv-adverteerders als Procter & Gable, Unilever, PTT en McDonald's loopt de bloeddruk dezer dagen op.

De versnippering van het kijkerspubliek door de snelle toename van het aantal tv-zenders deed hen al twijfelen over de effectiviteit van hun tv-reclame. Daar komt de onzekerheid over de vraag welke tv-zender voetbal gaat uitzenden nog eens bij. Voetbalwedstrijden zijn immers met grote voorsprong de best bekeken tv-programma's.

De verwarring in Hilversum zet de onderhandelingen over de prijs van reclame-minuten onder ongekende druk. Procter & Gamble, 's lands grootste adverteerder, en de publieke omroepen, vertegenwoordigd door de STER, konden het niet eens worden over de tarieven en over de indeling van reclameblokken. Met als gevolg dat de trouwe tv-kijker sinds oktober op Nederland 1, 2 en 3 de reclame voor P&G-merken als Ariel, Pampers, Always en Dreft moet missen.

Toevallig zijn dat ook de reclames die de grootste irritaties opleveren bij het publiek. Menige zapper hanteert onmiddellijk zijn afstandbediening wanneer de laatste maandverband-commercial in beeld verschijnt. Procter beklemtoont dat de onderhandelingen nog lopen en dat van definitief afscheid van de publieke omroep geen sprake is. Mochten de publieke omroepen en Procter & Gamble het niet eens worden, dan missen de kijkers bij de publieke omroep voortaan de P&G-reclame. Wat trekt het meeste publiek? Voetbal of een luiervrije tv-zender?

    • Paul Wessels