InfoMatin, klein maar dapper krantje, aan de rand van de afgrond

PARIJS, 5 JAN. InfoMatin, het kleinste en dapperste dagblad van Frankrijk, is ten dode opgeschreven. Precies twee jaar na de lancering van het kritische krantje voor forenzen heeft grootaandeelhouder André Rousselet er genoeg van vijf miljoen franc per maand bij te passen. De redactie hoopt op een wonder.

Frankrijk leest weinig kranten en koopt des te meer non fictie-boeken - of die gelezen worden is de vraag gezien de vaak wijdlopige stijl. In een economisch zwak krantenlandschap was InfoMatin januari 1994 een originele verschijning. De krant verscheen op een formaat dat kleiner is dan een één keer opgevouwen Nederlandse krant en elke pagina werd gedrukt in kleur. Opmerkelijker nog: de formule mikte op een beknopte maar intelligente aanpak, gericht op niet-lezers en gehaaste forenzen.

Na een paar maanden verloren de oprichters, niet-journalistieke mensen uit de media-wereld, hun zeggenschap. De aanloopverliezen waren groter dan verwacht. Entrepeneur André Rousselet kwam te hulp. Deze vriend van François Mitterrand was juist door toedoen van premier Balladur en een combinatie rond media-gigant Havas uit de directiestoel van het commerciële tv-station Canal Plus gewipt. Rousselet had de zender zelf opgericht en groot gemaakt.

Rousselet, rijk geworden met een taxi- en sleepbedrijf, zon op wraak. InfoMatin was zijn antwoord. De redactie voelde zich onder zijn hoede vrij een gematigd oppositionele koers te varen, maakte goede kranten, maar vreesde van het begin de inmenging van de autoritaire eigenaar. Nadat hij de oneerbiedige cartoonist ontsloeg kwam het nooit meer goed. Nu hij een nieuwe hoofdredacteur wilde benoemen en inlevering van drie (van de acht) vakantieweken vroeg, werd de breuk tussen hem en de redactie vandaag definitief. Na 50 miljoen gulden verlies verschijnt maandag het laatste nummer, tenzij een investeerder de 70.000 lezers bij elkaar houdt.