Een dipsomaan met sekszucht

Adrian Edmondson: The Gobbler. Uitg. Heinemann, 264 blz., ƒ 29,90.

Een sympathieke rotzak die je beurtelings ergert, vertedert, en doet dubbelliggen van het lachen: Adrian Edmondson heeft hem gecreeërd in The Gobbler. De publikatie van dit debuut ging vergezeld van een ongewoon grootse promotiecampagne, waarbij de aanwezigheid van een kalkoen enige bevreemding wekte. Pas helemaal aan het einde van de roman, als een groteske rituele slachting plaatsvindt, krijgt die kalkoen zijn dwaze plaatsje.

Met een genadeloos scherp mes sneed Edmondson de profielen van zijn personages: vier idioten in een even koddige als wrede maskerade. Hoofdpersoon Julian Mann is een van tv bekende beroepskomediant die zijn krediet, 'vrienden' en talent verspeelt met zijn ongehoorde drank- en sekszucht. Zijn loyale, intelligente vrouw Wendy is zo gek hem en hun kinderen consequent in bescherming te nemen, hem te vertrouwen en zijn schofterige gedrag steeds weer te vergeven, zelfs de schuld voor zijn liederlijkheden op zichzelf te laden. Julians intellectuele en knappe rivaal Tom speelt een sterke Hamlet maar is zo onnozel om zijn dierlijke begeerte naar Wendy jarenlang verborgen te houden onder een platonisch jasje. Ten slotte is daar de 'Psycho Fan', een gestoorde vrouw die Julian volgt als een hinderlijke vlieg en hem uiteindelijk onder een lopende videocamera weet te verleiden op het altaar dat ze voor hem in haar huis heeft ingericht.

De sterkste scènes in het boek, en dat zijn er heel wat, spelen zich af als de dipsomane Julian voorzichtigjes en allerlei smoesjes bedenkend aan zijn dagelijkse scheepslading drank begint, om vervolgens de ene hilarische catastrofe na de andere over zich af te roepen. Ongeveer even ongelofelijk als zijn inname, vrouwenmisbruik en andere ploertenstreken is de manier waarop Edmondson onze sympathie voor hem overeind weet te houden. The Gobbler was hét perfecte boek om de feestdagen me door te komen, maar ook in de rest van het jaar zal het zijn genieters wel weten te vinden.

    • Margot Engelen