Californië verkoopt elektrische auto's

ROTTERDAM, 5 JAN. De discussie wordt nog lang niet altijd serieus genomen, maar in de Verenigde Staten begint het er op te lijken dat de opmars van de elektrische auto niet langer tegen te houden is. Gisteren maakte topman John Smith van General Motors bekend dat zijn bedrijf in het najaar van 1996 in Arizona en Californië begint met de massa-verkoop van deze vehikels, waarbij de verbrandingsmotor is vervangen door een elektromotor

De discussie rond de elektrische auto is in de Verenigde Staten aangezwengeld door de staat Californië, waar de hoofdstad Los Angeles te boek staat als de stad met de grootste luchtvervuiling (smog) in Amerika. Californië heeft verordonneert dat twee procent van alle verkochte nieuwe auto's in 1998 geen uitstoot van schadelijke gassen meer mogen hebben. Maar de Amerikaanse staat is daar op teruggekomen omdat de grote fabrikanten uit Detroit, GM, Ford en Chrysler, beweerden nog geen elektrische auto op de markt te kunnen brengen die het kunnen opnemen tegen een gewone auto.

General Motors heeft echter alleen het afgelopen jaar al 350 miljoen dollar in de ontwikkeling van een elektrische auto gestoken en onthulde gisteren in Los Angeles de zogeheten EV-1, een sportief autootje met een gemiddelde prijs van 30.000 dollar. Milieudeskundigen zien in het voornemen van GM om eindelijk serieus werk te maken van een elektrische auto een mogelijkheid dat de aanvankelijke door Californië gestelde quota van twee procent zero-emission-vehicles in 1998 en zelfs 10 procent van dergelijke auto's in het jaar 2000, nu toch gehaald kunnen worden.

PAG.10AUTOSHOW

De elektrische auto's van GM hebben een maximale actieradius van 140 kilometer, mede afhankelijk van koud weer of files, voordat ze weer moeten worden opgeladen. De maximumsnelheid van de auto's bedraagt 130 kilometer per uur.

Het grote probleem van de elektrische aandrijving zit hem in de accu's, die vergeleken met een tankje benzine uiterst bedroevend presteren. Dat was rond de eeuwwisseling al zo en dat geldt nog steeds. Zo kan een moderne nikkel-cadmiumaccu per kilo ruwweg 35 procent meer energie bevatten dan de oude loodaccu, maar daarmee is de grens wel bereikt.

Niettemin kan geen enkele autofabrikant het zich nog langer permitteren het fenomeen van de elektrische auto te negeren. Frankrijk loopt in Europa voorop bij de ontwikkeling van elektrische auto's. In zeker twintig steden lopen proefprojecten. Het nadeel van elektro-auto's is hun actieradius. De accu moet meestal na 80 kilometer worden opgeladen. Daar staat tegenover dat ze veel goedkoper in het gebruik zijn en stukker schoner en stiller.

De Franse overheid weet zich gesteund door de autofabrikanten Renault, dat in staatshanden is, en Peugeot. Renault verkoopt al elektrische versies van twee modellen, de Express en de Master, en brengt ook een elektrische Clio op de markt. PSA Peugeot Citroen heeft al proefgedraaid met elektrische versies van de Citroen AX en de Peugeot 106, die binnenkort te koop zullen zijn.

In Nederland wil minister De Boer (VROM) elektrische en andere zuinige auto's duizenden guldens goedkoper maken door ze fiscaal minder te belasten. De Boer wil kopers van zuinige auto's een korting geven op de Belasting van Personenauto's en Motorrijwielen (BPM). Dat is een eenmalige belasting die moet worden betaald bij de aanschaf van een nieuwe personenauto.