Bezorgdheid over journalistieke onafhankelijkheid; Omroepen tegen eisen KNVB

ROTTERDAM, 5 JAN. De NOS en de commerciële omroepen RTL, Veronica en SBS hebben gisteren in een gezamenlijke brief protest aangetekend tegen de eisen die de Koninklijke Nederlandse Voetbalbond (KNVB) stelt aan het uitzenden van voetbalwedstrijden. De omroepen maken zich zorgen over hun journalistieke onafhankelijkheid.

Nu nog heeft de NOS het alleenrecht op uitzending van het competitie- en bekervoetbal van de KNVB, maar dat contract loopt in augustus af. De verdeling van de voetbalrechten zal grote invloed hebben op de marktaandelen van de omroepen en daarmee op de verdeling van reclamegelden. De omroepen zijn verontwaardigd over de eisen die de KNVB aan uitzending van voetbalwedstrijden stelt. Zo wil de voetbalbond dat de omroepen naar elkaars voetbalprogramma's verwijzen. De NOS zou de kijker dan bijvoorbeeld attent moeten maken op een andere wedstrijd die later op die avond bij RTL te zien is. Een andere voorwaarde is dat de voetbalbond van te voren vaststelt hoeveel tijd de omroep per uitzending mag besteden aan redactionele invulling. Bovendien verlangt hij dat de omroepen 'een positief imago' van het voetbal uitdragen. De KNVB wil niet reageren zolang de onderhandelingen nog niet zijn afgerond. Vandaag worden de eerste besprekingen gehouden. Een woordvoerder van RTL laat weten dat na de besprekingen vanochtend “de indruk bestaat dat we er misschien wel kunnen uitkomen”. Secretaris H. Verploeg van de Nederlandse Vereniging van Journalisten (NVJ) zei vandaag voor radio 1 over de KNVB: “De overheid moet heel vaak politiebegeleiding in de stadions verlenen. Als je op deze manier steun van de overheid ontvangt, kun je je niet als een puur commerciële organisatie opstellen.”

Directeur A. Vinju van de STER, die de reclame-exploitatie voor de publieke omroepen doet, verwacht niet dat de voetbalbond hardnekkig aan zijn eisen zal vasthouden. “Ze kunnen natuurlijk van alles eisen, maar uiteindelijk denk ik dat ze heel redelijk zullen zijn.” Dit jaar zag de STER haar omzet met 6,5 procent dalen. Die afname zal doorzetten als de NOS niet meer de beschikking heeft over alle voetbalrechten. De STER is in concurrentiestrijd verwikkeld met IP, het reclame-exploitatiebedrijf van RTL en Veronica. Zo heeft de STER al enige miljoenen guldens aan inkomsten zien verdwijnen doordat Procter & Gamble, de grootste adverteerder van Nederland, zijn reclamespotjes voor merken als Ariel, Pampers, Always en Dreft liever bij Veronica en RTL plaatst. Procter & Gamble heeft laten weten daar meer vrouwen en jongeren te kunnen bereiken.