'Agent' Chevrolet rijdt van tv-scherm op podium Detroit

DETROIT, 5 JAN. Soms ruiken uitlaatgassen lekker. Bijvoorbeeld wanneer topman Bob Eaton van Chrysler in een ronkende Dodge Viper de produktiehal van de wagen komt binnenrijden. Tweede man Bob Lutz arriveert in een Plymouth Prowler, waarvan zojuist op de autoshow hier ter stede is aangekondigd dat hij in produktie gaat.

Een Amerikaanse autoshow is net zo veel show als auto. Chrysler organiseerde zijn diner op een hoogste ongebruikelijke plaats: de werkvloer van een van zijn fabrieken. Niet zomaar een fabriek, maar de plaats waar de Viper wordt gemaakt. Deze wagen was ooit een zogeheten concept car, een uitgewerkte fantasie van een auto-ontwerper. De Viper sloeg echter aan bij het publiek, zodat Chrysler ging kijken of het de wagen kon maken. Dat lukte en de Viper is dit jaar, net als in 1991, de pace car op de Indy 500, de vijfhonderd mijl van Indianapolis. De Plymouth Prowler, ook van Chrysler, begon ook als concept car en maakt eveneens promotie.

Het zijn niet de belangrijkste maar wel heel opmerkelijke gebeurtenissen op de Detroit Auto Show (6 tot en met 15 januari), die negen dagen show voor het publiek vooraf laat gaan door vier dagen van persevenementen. Het is de tachtigste autoshow in de stad, maar pas de achtste keer dat buitenlandse merken worden toegelaten. De grote en kleinere merken verdringen elkaar in een hal vol glimmend chroom en schone banden met stilstaande auto's in alle standen. Bijvoorbeeld een Porsche die aan zijn achterbumper is opgehangen en een in de lucht hangende opengesneden Jeep Grand Cherokee.

Daartussen en daarnaast presenteert BMW de Z3 sportwagen, bij velen al bekend uit de James-Bondfilm Goldeneye. In tegenstelling tot het showmanship van de Amerikanen gaan de Duitsers grondig en degelijk te werk. In kort bestek wordt de gehele bedrijfsgeschiedenis doorgenomen, maar alvorens tot de orde van de dag over te gaan volgt ook nog eerst een jaarverslag. Ook bij Mercedes, die zijn revolutionaire AA Vision onthulde, van hetzelfde laken een pak. Terwijl de verzamelde aanwezigen onder hete tv-lampen bijna van de balkonnetjes vallen, geven Andreas Renschler en Mike Jackson een jaaroverzicht. Wat was 1995 toch lang! Eindelijk gaat het doek eraf en komt een auto te voorschijn die een licht opgeblazen indruk maakt.

Chevrolet pakt dit aan met meer gevoel voor het showelement. Om de aanwezigen niet te veel op de proef te stellen wordt de Chevy Tahoe meteen onthuld en daarna volgt een vlotte verkoopbabbel die precies op tijd ophoudt. Dan vertrekt de presentator - in dit geval Ed Perkins van Chevrolet. Een fictieve aflevering van de serie 'Cops' begint, waarin we Ed als politieagent in de Tahoe een arrestatie zien plegen. Ook foetert hij een gedupeerde automobilist met een Grand Cherokee uit dat hij niet zo'n zware aanhanger achter zijn wagen moet zetten. “Het is geen truck maar een auto”, zegt oom agent over de Grand Cherokee. Die zit.

Het filmpje is nauwelijks afgelopen of Perkins komt met sirene en zwaailicht in een Tahoe het podium op rijden. Bij Pontiac laat de bedrijfsleider zich vanaf het dak naar beneden zakken en bij de Cadillac Catera is de topman van General Motors, Jack Smith, niet te beroerd om zelf mee het laken van de auto te trekken. GM gedraagt zich alsof het nooit is weggeweest en doet dat enthousiast.

Trekkers op een autoshow zijn natuurlijk de bizarre en onverwachte wagens. Ford laat een concept car zien die verwijst naar de auto's van over veertien jaar, de Synergy 2010. De wagen heeft een 1 liter dieselmotor, die een generator aandrijft. De generator wekt elektriciteit op voor vier motoren in elk van de wielen. Ford denkt niet dat de auto ooit in produktie gaat, maar wil laten zien waar het met auto's heengaat. Chrysler heeft hetzelfde voor ogen met zijn LHX, een grote plat uitziende auto. De afstand tussen de assen is 3 m 10 en de asbreedte is bijna 2 meter. Voeg daarbij groter dan gebruikelijke wielen - 48 cm in doorsnee voor en 50 cm achter - zodat het futuristische ontwerp ontstaat.

Veteranen vinden de autoshow van dit jaar rustig en gevarieerd. Detroit wordt geprezen omdat er tenminste gelegenheid is om de presentaties te volgen. “In Tokio en op de Europese shows”, zegt Jan Willem Vester, vertegenwoordiger van Opel in Nederland, “word je bijna onder de voet gelopen, zo druk is het er.” In Detroit is daar geen kans op. Ook de auto's vormen geen gevaar voor voetgangers. Geen vrediger plaats temidden van tientallen auto's dan op een autoshow.

    • Lucas Ligtenberg