Philips neemt belang in uitgever HANM

ROTTERDAM, 4 JAN. Philips Media wordt voor 51 procent eigenaar van de kabelkrantenuitgever Holland Advertising Nieuwe Media (HANM). De mediadivisie van Philips werkte al sinds juni vorig jaar samen met HANM.

Niet bekend

Met de overname van HANM breidt Philips de activiteiten op het gebied van elektronische informatie verder uit. Dat Philips Media belangstelling heeft voor een onderneming als HANM illustreert volgens Philips “dat in Europa, net als in de Verenigde Staten, de grenzen tussen produceren/uitgeven, distribueren en presenteren van elektronische informatie vervagen”.

Evenals andere fabrikanten van consumentenelektronica richt Philips zich steeds meer op media (software) en elektronische communicatie. Het concern verlegt zijn activiteiten naar kabelaansluitingen, omdat men verwacht dat met het transport van informatie in de toekomst het meest te verdienen is. In 1995 verwierf Philips samen met de Amerikaanse partner US West het kabelbedrijf van de gemeente Amsterdam (KTA) en kort daarop ook het kabelbedrijf van de gemeente Eindhoven. Elders in Europa is de onderneming mede-eigenaar van kabelnetten in onder andere Brussel en Wenen.