Omzet supermarkt- ketens gestegen

De bij Schuitema aangesloten supermarkten hebben vorig jaar met 3,96 miljard gulden 3,7 procent meer omgezet. De onder de Schuitema-vlag werkzame supermarkten (C1000, Spar VM, Kopak en Casper) zagen hun marktaandeel toenemen van 10,16 procent tot 10,24 procent. Bij de Sperwer Groep (Plusmarkt en Garantmarkt) steeg de consumentenomzet fractioneel van 1,4 miljard naar 1,5 miljard gulden en groeide het marktaandeel met 0,2 procentpunt tot 4,25 procent.

Eerder deze week maakte De Boer Winkelbedrijven bekend dat de consumentenomzet in 1995 met 4 procent is toegenomen tot 1,85 miljard gulden. Het marktaandeel van de bij De Boer Winkelbedrijven aangesloten supermarkten (De Boer en De Jong) steeg daardoor van 3,7 procent naar 3,8 procent.

Ahold, voor 73 procent eigendom van voornoemde Schuitema, komt eind deze week met cijfers over de omzetontwikkeling bij Albert Heijn.

De groei van De Boer is gunstig beïnvloed door de aankoop van de Cency-drogisterijen in oktober. Die boekten in 1994 een omzet van 50 miljoen gulden. Door de overname steeg het marktaandeel van De Boer op de drogisterijmarkt, waar het al met de Trekpleisterwinkels actief is. Ook op de drankenmarkt (Mitra en Alambic) nam het aandeel van De Boer toe.

Concurrent Schuitema signaleert een voortzetting van de tendens tot schaalvergroting. Het aantal supermarkten liep terug van 504 eind 1994 tot 502 eind vorig jaar terwijl de weekomzet gemiddeld met 4,7 procent toenam, van 144.885 tot 151.660 gulden. De omzet van Schuitema (groothandel) bedroeg vorig jaar 3,061 miljard gulden, een half procent minder dan in 1994. Het niet meer beleveren van de Co-op supermarkten, waardoor 4,3 procent van de omzet wegviel, is grotendeels opgevangen door de omzetgroei van de bij Schuitema aangesloten supermarktondernemers.

Bij Sperwer Groep was de omzetstijging groter. De onder Plusmarkt werkende supermarkten lieten een omzetgroei van ruim 8 procent zien en de supermarkten van Garantmarkt verkochten ruim 5 procent meer.