Motorshow in Detroit moet autoindustrie VS nieuwe impuls geven

DETROIT, 3 JAN. De jaarlijkse internationale autoshow in Motown Detroit die zaterdag voor het publiek geopend wordt werpt deze week al zijn schaduw vooruit. De komende dagen zullen de verschillende autofabrikanten hun nieuwe ontwerpen aan de pers tonen en daarmee een aantal langverwachte modellen voor het eerst aan de buitenwereld laten zien.

De motorshow van Detroit moet de autoindustrie in de Verenigde Staten een nieuwe impuls geven want de Amerikaanse autoverkopen waren in 1995 enigszins teleurstellend. General Motors, Ford en Chrysler, de grote drie autofabrikanten uit Detroit, proberen dat tij te keren met het uitbrengen van diverse nieuwe modellen.

De drie belangrijkste Amerikaanse autofabrikanten zijn beducht voor een recessie maar ze gaan die te lijf met nieuwe produkten om marktaandeel en naamsbekendheid vast te houden. Ford bracht in het najaar al zijn nieuwe Taurus-model op de markt, maar de verkopen van deze auto vallen tegen. General Motors, dat in 1995 een recordaantal van vijftien nieuwe modellen op de markt bracht, presenteert vandaag zijn Cadillac-model voor 1997. Het betreft de Catera, die gebaseerd is op de Omega van de Europese dochter Opel. Chrysler, de kleinste van de drie fabrikanten uit Detroit, lijkt met zijn verbeterde minivan in de roos te schieten.

Deze auto van Chrysler werd gisteren in het Cobo Center zelfs tot Amerikaanse auto van het jaar 1996 gekozen. Bij de trucks viel deze eer te beurt aan de Ford F 150, een nieuwe zware pick-up met een achterbankje en een laadbak. Chrysler versloeg via de stemming onder Amerikaanse autojournalisten de nieuwe Ford Taurus en de Mercedes Benz E klasse. Ford bleef in zijn categorie voor op de Chevy Tahoe en de Range Rover.

“Ooit vormden de minivans en trucks slechts een derde van de autoverkopen”, sprak Ted Cunnigham van Chrysler na het aannemen van de prijs. “Nu behoren al bijna de helft van alle verkochte auto's tot die categorie.”

Chrysler is de 'uitvinder' van de populaire minivan en heeft zijn voorsprong op de concurrentie weten te behouden. Na het uitkomen van de Ford Windstar, het antwoord van Ford op de minivan-hausse, meenden critici dat Chrysler zijn greep op de markt aan het verliezen was maar het bedrijf kwam sterk terug met de 'Dodge Caravan'.

Wat Chrysler biedt is een auto die ruim is van binnen, deuren heeft aan alle kanten en toch net zo wendbaar is als een personenauto. De prijs is 16.750 dollar voor het eenvoudigdste model, wat de wagen de goedkoopste in zijn klasse maakt. Chrysler maakt van het model, ook leverbaar als Plymouth, dit jaar zevenhonderdduizend exemplaren. Bij Ford toonde zich men eveneens enthousiast. Algemeen directeur Ross Roberts van Ford was een beetje teleurgesteld dat de Taurus niet in de prijzen was gevallen maar de onderscheiding voor de pick-up was volgens hem meer dan een troostprijs.

    • Lucas Ligtenberg