Minder Franse autoverkopen

PARIJS, 3 JAN. De autoverkoop in Frankrijk is in 1995 voor het derde achtereenvolgende jaar onder de twee miljoen stuks gebleven, ondanks allerlei stimuleringsmaatregelen. Volgens de in de CCFA samenwerkende autoproducenten zijn er 1,9 miljoen kentekenbewijzen afgegeven, een daling van 2,1 procent. Alleen al in december bedroeg de terugval 18,3 procent.

Terwijl de Franse producenten hun afzet zagen dalen met 5 procent, boekte de buitenlandse concurrentie een omzetverbetering van 2,4 procent. De Franse regering voerde in september weer een schrootpremie in. Degene die bij de aankoop van een nieuwe auto een wagen van minstens acht jaar oud inlevert, krijgt een premie van 5000 tot 7000 frank (1635 tot 2289 gulden). De oorspronkelijke premieregeling leidde in 1994 tot een omzetstijging van 14,6 procent, maar liep op 30 juni af. Toen de verkoop daarna instortte, drong de auto-industrie met succes aan op verlenging van de steun.

Verder geldt er een belastingvrijstelling op aandelen en obligaties waarvan de opbrengst na verkoop wordt gebruikt voor de aankoop van een nieuwe auto. Ook de financiering van een nieuwe auto is soepeler geworden. De extra kosten van ruim 2 miljard frank (f 654 miljoen) financierde de staat uit belastingverhogingen. (AFP)