GoldenEye grote hit Amerikaanse filmindustrie

HOLLYWOOD, 3 JAN. De Amerikaanse filmindustrie heeft een uitstekend jaar achter de rug. Vooral de nieuwe film van James Bond GoldenEye was voor MGM een goudmijn. In de eerste weken na de première bracht de nieuwste Bond-film in de VS al 92 miljoen dollar op.

In 1995 bedroegen de totale inkomsten uit de kaartjesverkoop 5,35 miljard dollar, wat een stijging van 1,8 procent betekende ten opzichte van 1994. Het afgelopen jaar was het tweede waarin een recordomzet werd geboekt. Dat heeft de filmindustrie vandaag bekendgemaakt.

Deze stijging was echter de kleinste in de afgelopen vijf jaar. In totaal werden 1,22 miljard kaartjes verkocht. Hetgeen neerkwam op een winst van 0,8 procent in vergelijking met het jaar ervoor. Vooral in het oudejaarsweekeinde gingen de Amerikanen naar de bioscoop. In die dagen lag de omzet op 140 miljoen dollar. Dat hield een groei van 30 procent in ten opzichte van het oudejaarsweekeinde van het jaar ervoor.

Voor het tweede achtereenvolgende jaar was filmstudio Disney marktleider met 19 procent, wat neerkwam op een omzet van 1,01 miljard dollar. Nummer twee was Warner Bros. Dit bedrijf verdiende 871 miljoen dollar, oftewel 16 procent van de Amerikaanse markt.

Van de grote maatschappijen onder Amerikaanse filmmakers kreeg Paramount in 1995 de grootste klap te verwerken. Deze onderneming verloor ruim een kwart van zijn marktaandeel uit 1994. Paramount kwam nu niet verder dan 10 procent, wat een omzet van 533 miljoen dollar vertegenwoordigde.

Metro Goldwyn and Mayer (MGM) daarentegen was de grote winnaar van het afgelopen jaar. Het marktaandeel schoot met 130 procentpunt omhoog tot 6,2 procent. De omzet van 333 miljoen dollar was voor een groot deel afkomstig van de nieuwste James Bond-film GoldenEye.

Deze film, waarin de Nederlandse actrice Famke Janssen de tegenspeelster van de Ier Pierce Brosnan is, bereikte op de ranglijst van omzet per film de achtste plaats. Batman Forever van Warner was het afgelopen jaar nummer één met een opbrengst van 184 miljoen dollar. Apollo 13 van Universal was tweede met 172 miljoen. Toy Story van Disney leverde 147 miljoen dollar op en wist daarmee de derde plaats te halen. (Reuter/KRF)