Directeur NS vindt kwaliteit van het spoor ondermaats

UTRECHT, 3 JAN. R. den Besten, voorzitter van de raad van bestuur van de Nederlandse Spoorwegen, vindt dat de kwaliteit van het NS-produkt vorig jaar onder de maat is gebleven. Den Besten stak gisteren de hand in eigen boezem tijdens zijn nieuwjaarstoespraak voor het personeel.

De NS als verzelfstandigde onderneming hebben volgens Den Besten in het nieuwe jaar twee top-prioriteiten: “(1) We rijden meer op tijd en bieden onze klanten een betere kwaliteit van ons produkt. En dus ook geen opvallend stuntwerk in de dienstregeling. En (2): Met elkaar realiseren we rust en stabiliteit in de onderneming.”

Het jaar 1995 werd gekenmerkt door grote onrust bij het personeel, dat, geplaagd door ontevreden klanten, uiteindelijk met de directie om de tafel ging zitten om samen uit de problemen te komen.

Den Besten deed een beroep op het personeel om de wij-zij-sfeer tussen managers en medewerkers te doorbreken. Den Besten: “We moeten die sfeer kwijt.”

Leo Vlek, landelijk bestuurder van de Vervoersbond FNV en eerste CAO-onderhandelaar, tekent hierbij aan dat het gesloten akkoord nog wel concreet moet worden ingevuld. Hij neemt alvast een voorschot: “Een 36-urige werkweek kan alleen met verantwoorde arbeids- en rusttijden.”

Bijzonder kritisch uitte Den Besten zich over de discussie in de Tweede Kamer over de verzelfstandiging van de NS. Hij had aan dat debat “gemengde gevoelens” overgehouden. Den Besten hekelde het feit dat het debat was teruggebracht tot het probleem van de onrendabele lijnen. Volgens hem werd het debat gekenmerkt door een opvallend gebrek aan belangstelling voor de belangen van het bedrijf en zijn werknemers.

Voor NS Cargo, het verzelfstandigde NS-bedrijf dat goederen vervoert, wordt 1996 het jaar van “erop of eronder”, aldus Den Besten.

Optimistisch is de NS-topman over de voortgang van de werkzaamheden aan het spoorwegnet. “Grote projecten komen af, met name op de 'Oude Lijn'. ” Dat is de lijn in de Randstad tussen Amsterdam, Haarlem, Leiden, Den Haag en Rotterdam. De vele en diverse bouwwerkzaamheden daar hebben vorig jaar tot veel vertragingen en overlast geleid.

Den Besten deed een krachtig beroep op politiek Den Haag om nog meer haast te maken met de besluitvorming over de aanleg van de hoge-snelheidslijn. Dat is “een unieke kans op revanche voor de jongens en meisjes in Den Haag”, aldus Den Besten.