Franse radio keert de Engelstalige zondvloed

PARIJS, 2 JAN. Het worden gouden tijden voor Johnny Hallyday, MC Solaar en Francis Cabrel. Vanaf 1 januari zijn Franse radiozenders verplicht minimaal veertig procent Franse muziek uit te zenden. Popzenders klagen dat er niet genoeg goed binnenlands aanbod is, maar de nieuwe wet is onverbiddelijk.

Voor zenders als Radio Nostalgie, Montmartre en Chante France is de verplichting een open deur. Het Franse chanson uitzenden is hun dagelijks werk. Maar Skyrock en Fun Radio mikken met succes op jongeren voor wie Engelstalige muziek 'plus cool' is. Voor dat soort zenders is het Franse lied vaak goed voor vijf procent van de gedraaide muziek.

Frankrijk heeft zeker 1.500 FM-zenders. De controlerende overheids-instantie CSA krijgt het druk ze allemaal te vinden, te beluisteren en te meten of zij zich aan het gebod van de francofonie houden. De wet van 1 februari 1994, die nu van kracht is geworden, wil ook nog dat van gedraaid jong talent 50 procent Frans is. De controleurs moeten dus ook een leeftijdsmeter bij de hand houden.

Franse platenmaatschappijen klagen allerminst over deze verplichte protectie van het binnenlandse produkt. Zij maken toch al de helft van hun omzet in muziek van Franse bodem, bij meer gratis promotie kan dat alleen maar beter worden. Hun enige klacht is nog dat Franse artiesten die in het Engels zingen niet meetellen voor het 40 procents-quotum. Voor de export zou het goed zijn als ook zij een steuntje in de rug kregen.

De wet is openlijk economisch en cultureel gemotiveerd tegen de zondvloed van Angelsaksische muziek. Met een verwijzing naar het succes van een soortgelijke maatregel in Franstalig Québec, waar sinds eind jaren tachtig veel nieuw binnenlands talent een kans heeft gekregen, voegt Frankrijk het woord bij de muziek in zijn vastbeslotenheid de Franse taal te bewaren.

Radiostations die zich niet houden aan de nieuwe taalwet kunnen gestraft worden door het intrekken van hun zendmachtiging.