Amerikanen investeren fors in buitenland

NEW YORK, 2 JAN. Het Amerikaanse bedrijfsleven heeft vorig jaar een recordbedrag geïnvesteerd in het buitenland, de goedkope dollar en de verbeterde concurrentiepositie van hun binnenlandse vestigingen ten spijt. Dat blijkt uit voorlopige cijfers van het ministerie van handel in Washington.

In de eerste helft van 1995 kondigden ondernemingen 33 miljard dollar aan directe investeringen in den vreemde aan, bijna de helft meer dan in dezelfde periode van 1994. Andersom pompten buitenlandse bedrijven 28 miljard dollar in de Verenigde Staten.

De belangrijkste oorzaak voor de internationale expansie van het Amerikaanse bedrijfsleven is de toenemende globalisering van de grote concerns, de ontsluiting van nieuwe markten, de tragere economische groei in de VS en de versoepeling van de internationale spelregels op het gebied van handel en investeringen.

Er gaat bijna geen dag voorbij dat bedrijven investeringen aankondigen. Chipfabrikant Intel wil voor 3,1 miljard dollar in Ierland en Israel fabrieken opstarten en in Maleisië een kleine vestiging. Texas Utilities koopt voor 1,6 miljard dollar de Australische stroomleverancier Eastern Energy. Coca-Cola verdubbelt zijn investeringen in Rusland tot eind 1997 tot een half miljard dollar.

En of het nu de hamburgerketen McDonald's, telefoonmaatschappijen of sigarettenproducenten zijn, alle richten hun pijlen op het buitenland. Oliemultinationals hebben miljardenprojecten op stapel staan in Rusland, China, Zuidoost-Azië, Venezuela, het Midden-Oosten en de Noordzee.

Ford wil samen met Mazda in Thailand kleine vrachtwagens produceren, terwijl General Motors met een Russische partner een fabriek voor terreinwagens in Rusland wil opzetten.

Polen en Tsjechië liggen in Oost-Europa het beste in de markt. Amerikaanse bedrijven investeren nog steeds het liefst in West-Europa en Japan, maar intussen laten zij zich steeds meer zien in de groeimarkten in Zuidoost-Azië en Latijns-Amerika en langzamerhand ook in Oost-Europa, inclusief Rusland. (DPA)