Rotterdams Filmfonds in nieuwe jaar opgericht

ROTTERDAM, 30 DEC. Het Rotterdams Filmfonds, dat beoogt de audio-visuele sector in Rotterdam te versterken, gaat 1 januari van start. De gemeente heeft er voor de eerste drie jaar in totaal zes miljoen gulden voor beschikbaar gesteld.

Film-, tv- en videoproducenten kunnen uit het fonds subsidie krijgen. Voorwaarde daarbij is dat anderhalf maal het subsidiebedrag in de regio Rotterdam wordt besteed. De stad wil met het fonds haar aantrekkingskracht als vestigingsplaats voor audio-visuele bedrijven vergroten en zich verder als filmstad profileren.

De stad heeft al het International Filmfestival Rotterdam, waarvan de 25ste editie zich van 24 januari tot 4 februari afspeelt. Vanuit het festival is ook het initiatief voor het filmfonds gekomen. In de eerste periode van drie jaar brengt het festival vooral de ervaring en kennis in die het jarenlang heeft opgedaan met Cinemart, de jaarlijkse (co)produktiemarkt die filmmakers en financiers bijeenbrengt.

Uit onderzoek is gebleken dat er voor de audio-visuele sector in de regio goede ontwikkelingsmogelijkheden bestaan. Daarin werken ruim 200 mensen vast en 200 tot 500 freelancers bij een totale omzet van meer dan 50 miljoen gulden. In aanverwante bedrijven zoals de reclame of grafische bedrijven werken nog eens 8100 mensen.

Het uitgangspunt voor het fonds is economisch, maar het is de bedoeling dat het artistieke niveau van de produkties ook een rol speelt bij de beoordeling van de subsidie-aanvragen. De scheidende festivaldirecteur Emile Fallaux is bestuurslid van het fonds, dat op 11 januari officieel wordt gepresenteerd.

Cinemart groeit intussen elk jaar door. Tijdens het laatste festival namen 276 vertegenwoordigers van de internationale filmorganisaties, fondsen, tv-stations, banken, produktiemaatschappijen, distributeurs en agenten aan de markt deel, 40 procent meer dan in 1994. Van hen is een kwart met concrete resultaten naar huis gegaan, terwijl nog eens een kwart in Rotterdam met onderhandelingen was begonnen die snel konden worden afgerond.

De groei doet Emile Fallaux soms de wenkbrauwen fronsen. Hij wil voorkomen dat de markt de rest van het festival in de schaduw gaat stellen en wil de platformfunctie van de Cinemart instandhouden. Op de Cinemart 1996 wordt een speciale dag aan de Chinese en de Japanse markt gewijd. (ANP)