'Picture editing' belangrijker dan de nieuwsfeiten

Was dit maar een tv-vooraf geweest en niet een tv-achteraf want nu rest niets anders dan wachten op een eventuele herhaling van de gisteravond door de BBC uitgezonden documentaire 'Decisive Moments: Images from the news 1995'.

Diegenen die keken in de verwachting geconfronteerd te worden met het zoveelste standaard jaaroverzicht mogen zich met recht bekocht voelen. Het einde van het jaar vormde voor de BBC slechts de uitgelezen mogelijkheid om aan de hand van grote en minder grote nieuwsfeiten uit het jaar een prachtfilm te maken over 'picture editing' en de keuzes waar fotografen, fotopersbureaus en fotoredacteuren zich voor gesteld zien. Ook het effect van één enkele foto komt een aantal malen uitvoerig aan bod alsmede het verhaal achter die voor velen tot icoon geworden foto.

De bomaanslag, in april van dit jaar, op een overheidsgebouw in Oklahoma City staat bij velen voor altijd in het geheugen gegrift door de foto van de brandweerman die een zwaargewond kind wegdraagt. De BBC-documentaire toont aan dat er van dit moment twee, welhaast identieke foto's bestaan, beiden gemaakt door amateurfotografen die meer dan alleen de brandweerman laten zien. Door de manier waarop fotoredacties de foto's hebben uitvergroot, 'gecropped' in vakjargon, is een beeld ontstaan, zo krachtig, dat het wel een icoon moest worden.

Een ingreep door fotoredacties trof ook de foto van O.J. Simpson gemaakt in de rechtszaal, seconden na zijn vrijspraak van moord op zijn vrouw en haar vriend. Omringd door zijn team van advocaten balt Simpson de vuisten. Juist dat team van advocaten, nog wel aanwezig in de originele foto, is in de meeste kranten niet meer terug te vinden, eruit gesneden zodat slechts het beeld van de triomferende hoofdrolspeler, Simpson, overblijft en de triomf des te harder aankomt bij de lezer.

Deze documentaire geeft een helder beeld van het traject dat zich uitstrekt van het maken van een nieuwsfoto tot de uiteindelijke plaatsing in een krant of tijdschrift. The decisive moment, een door de beroemde franse fotograaf Henri Cartier-Bresson geïntroduceerde term is lang niet altijd een kwestie van op het juiste moment dè foto maken. Het beslissende moment kan evengoed in de donkere kamer vallen of op de tafel van de fotoredacteur. De basis blijft wel die fantastische nieuwsfoto die door fotoredacties ook als zodanig herkend en op waarde geschat wordt, op de juiste manier geplaatst en van passend bijschrift voorzien wordt. Het beslissende moment kan vaak pas achteraf worden vastgesteld en heeft meer te maken met competentie van fotografen en fotoredacteuren dan met de belangrijkheid van het nieuwsfeit.